Uutisnostoja yritysvastuun kehittämiseksi
Vastuullisuusviestintä ja ESG ovat yhä ajankohtaisempia aiheita kaiken kokoisille yrityksille. Kestävään kehitykseen liittyvien uutisnostojen avulla haluamme auttaa yrityksiä tunnistamaan vastuullisen liiketoiminnan mahdollisuudet. Kokoamme tänne kestävästä liiketoiminnasta ja vastuullisuusviestinnästä kertovaa sisältöä.
Tutustu myös ESG+D-kehittämispalveluihimme
Tilaa Kasva kestävästi -uutiskirjeemme
ESG väheni otsikoista, mutta on riskien arvioinnissa itsestäänselvyys
Viime kuukausina ESG on kiivaaseen tahtiin poistunut sijoitusrahastojen nimistä ja yritysten markkinointipuheista. Sijoitusrahastoille ja yrityksille ESG:n häivyttäminen ei silti tarkoita helpotusta vastuullisuusvaatimuksiin.
Lue lisääAvoin yliopisto paketoi tutkitun tiedon kaikille sopivaan pakettiin
Avoimen yliopiston yhteiskunnallinen asema asettaa odotuksia opintotarjonnalle. Erilaiset vastuullisuuteen liittyvät teemat ovatkin näkyvästi esillä Jyväskylän avoimen yliopiston tarjonnassa.
Lue lisääViherväite vai virheväite – valmistaudu viherväittämädirektiiviin ajoissa
Ympäristöystävällinen, luonnonmukainen, ekologinen, biohajoava. Kaikkia näitä sanoja käytämme aika huolettomasti. Mutta ovatko ne totta, ja voidaanko niiden osoittaa pitävän paikkansa? Pian niitä ei edes saa käyttää ilman perusteluja. On siis aika etsiä täsmällisempiä ilmaisuja ja varmistaa faktat niiden taustalla.
Lue lisääJyräsikö tekoäly-hype vastuullisuuden?
Hiipuuko yritysten ja kuluttajien kiinnostus vastuullisuuteen yleisen epävarmuuden tai tekoäly-hypen keskellä? Viimeaikaiset tutkimukset eivät tue oletusta, että kestävän kehityksen merkitys olisi vähentynyt yritysten päätöksenteossa tai ihmisten mielissä.
Lue lisääRuotsin rakennus- ja kiinteistöalan vastuullisuutta koetellaan vastatuulessa
Medita selvitti yhdessä Worldcom-kumppaneidensa kanssa yritysvastuun kehitystä Suomessa, Ruotsissa, Britanniassa ja saksankielisessä Keski-Euroopassa. Artikkelisarjan viimeinen osa keskittyy Ruotsiin ja erityisesti myllerrykseen joutuneeseen kiinteistö- ja rakennusalaan. Kestääkö ESG vastatuulta?
Lue lisääMitä tarkoittaa ESG?
ESG-lyhenteen merkitys ei ole välttämättä selvä kaikille, vaikka työskentelisikin yrityksessä, jossa vastuullisuusasiat ovat pitkällä. ESG:ssä ei puhuta ainoastaan hiilidioksidipäästöjen leikkaamisesta tai muista ympäristöseikoista, vaan lyhenne ottaa huomioon YK:n kestävän kehityksen tavoitteet koko laajuudessaan.
Lue lisääYhteiskunnallisuus ja vastuullisuus näkyivät Finnish Comms Awards -kilpailussa
Yhteiskunnallisuus ja vastuullisuus näkyivät Finnish Comms Awards -kilpailussa 16. marraskuuta. Vuoden viestintäyö oli Viestintätoimisto Drumin Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle toteuttama HYVANTEKIJÄT. Loppukilpailuun ylsi myös Meditan ja Tanan uraauurtava yhteistyö Vastuullisuusviestinnän vaikutus yritysarvoon yllätti.
Lue lisääYritykset ja yliopistomaailma voivat täydentää toisiaan
Oulun yliopiston tutkija Antonio Caló muistuttaa, ettei yritys voi toimia täysin kestävästi yksinään. Yhteistyökumppanit ja kokonaisuus ovat ratkaisevia. Kumppanina yliopisto voi tarjota pitkän tähtäimen ratkaisuja ja tulevaisuuden osaajia.
Lue lisääVastuullisuus esillä Finnish Comms Awards -kilpailussa
Suomen merkittävimmässä viestintätoimistojen kilpailussa Finnish Comms Awardsissa on nyt toista kertaa oma kategoriansa myös vastuullisuusviestinnälle strategia-sarjassa. Kilpailuun jätettiin yhteensä 104 työtä, joista loppusuoralle valittiin 53. Kategorioiden voittajat julkistetaan 16.11.2023.
Lue lisääPääsimme Finnish Comms Awards 2023:n finaaliin kategoriassa Vastuullisuusviestintä (CSR, ESG, Sustainability)
Saimme iloisia uutisia kun pääsimme jatkoon yhdessä asiakkaamme, ympäristöteknologian asiantuntijayritys Tana Oy:n kanssa. Voittajat julkistetaan 16.11. juhlagaalassa. Olemme tästä erityisen innoissamme, sillä olemme kehittäneet jo usean vuoden ajan vastuullisuusviestinnän palvelujamme.
Lue lisääJoko yritysten ESG-työllä on kiire ja miten vastuullisuusodotukset ovat vaikuttaneet viestintään? Tarkastelussa Iso-Britannia
Kumppanimme Worldcomissa otti selvää, millainen yritysvastuun ja vastuullisuusviestinnän tila on Isossa-Britanniassa. Tilannekuvassa yllätti se, kuinka haastavaksi ESG-viestintä voidaan kokea sellaisissakin yrityksissä, jotka ovat alansa kestävän kehityksen edistämisessä kärjessä. Syventynyt ymmärrys yritysten kokonaisvastuusta näkyy myös ymmärryksenä viestinnän painoarvosta.
Lue lisääYritysvastuu vaatii todentamista, tiedolla johtamista ja viestintää
Kestävässä liiketoiminnassa korostuvat nyt vastuullisuusviestintä ja tiedolla johtaminen. Ensin mainittu rakentaa rehellistä tilannekuvaa ja luottamusta sidosryhmien kanssa. Jälkimmäinen pitää huolen tosiasioista ja vastuullisuuskehityksen todentamisesta, joita ilman ensimmäinenkään tehtävä ei onnistuisi.
Lue lisääVastuullisuudella varmistat paikkasi toimittajaverkostossa
OP:n selvityksen mukaan yli 42 % suuryrityksistä kertoo jo vaihtaneensa alihankkijoita tai toimittajia vastuullisuusvelvoitteiden myötä. Vain yksi kymmenestä suuryrityksestä on tyytyväinen alihankintaketjuunsa vastuullisuuden näkökulmasta.
Lue lisääWorldcomin selvitys: Tasa-arvokeskustelun aiheina useimmin seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt
Worldcom selvitti verkossa käytävän tasa-arvokeskustelun näkökulmia 20 eri maassa. Suurimmassa osassa maista korostuvat seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt. Suomalaisessa tasa-arvokeskustelussa on kuitenkin useimmin kyse etnisyydestä.
Lue lisääSuomessa pääoma hakee kestäviä sijoituskohteita ja potentiaalia arvonnousuun
Kestävyysmurroksessa pienellä Suomella uskotaan olevan harvinaiset hyvät kortit käsissään. Suomella on nyt uudenlaista potentiaalia myös kansainvälisten sijoittajien silmissä. Nyt investoidaan teolliseen infrastruktuuriin ja puhtaaseen tuotantoon. Samaan aikaan pääomasijoittajien kautta vastuullisia sijoituskohteita etsii Suomessa satoja miljoonia euroja.
Lue lisääTana – “Vaikka olemme kiertotalouden ytimessä, meiltä kysytään vastuullisuudesta”
Kun monikansallinen yritys pyysi jätteenkäsittelyn koneita valmistavalta Tana Oy:lta vastuullisuusselvitystä, herättiin siihen, että vastuullisuusasioihin pitää kiinnittää entistä enemmän huomiota. ESG+D-kokonaisuuden ansiosta Tanalla on nyt selkeä tiekartta tulevaisuuteen.
Lue lisääViestinnän eettiset ohjeet – enemmän kuin lain noudattamista
Viestinnän eettinen neuvottelukunta VEN julkisti huhtikuussa 2023 päivitetyt viestinnän eettiset ohjeensa. Yksittäisen viestijän vastuuta tarkastellaan nyt aiempaa laajemmin organisaatiokulttuurin valossa.
Lue lisääYritysten vastuullisuus etenee pala palalta
Vastuullisuuden odotukset ja vaatimukset ovat loikanneet muutamassa vuodessa ison askeleen eteenpäin. Meditan vastuullisuusseminaarissa aihetta kommentoivat Daikinin, Molokin ja Tanan edustajat. He kertoivat, miten ESG-teemat ovat tulleet esille heidän alallaan ja yrityksissään.
Lue lisääRiittääkö yrityksen vastuullisuusteoissa minimi?
Pienenkin yrityksen on korkea aika ottaa huomioon vastuullisuus omassa liiketoiminnassaan. Asianajotoimisto Eversheds Sutherlandin osakas, asianajaja ja varatuomari Vesa Turkki kertoi, miksi kaikkien yritysten pitäisi aloittaa vastuullisuustyönsä viivyttelemättä.
Lue lisääESG on viestinnän herkintä aluetta
Suuryritykset ovat toteuttaneet kestävän kehityksen ympäristö-, yhteiskunta- ja hallintostrategioitaan (ESG) jo joitakin vuosia. Turvatakseen oman tulevaisuutensa kaiken kokoisten yritysten pitää ryhtyä toimiin parantaakseen ESG-pisteitään riippumatta sääntelyn etenemisestä. Lue kansainvälisen asiantuntijan Klaus Kirchhoffin mietteitä ESG:stä tästä artikkelista.
Lue lisääTapahtuma: Miten nostaa yrityksen arvoa vastuullisuusviestinnällä?
Miksi kaiken kokoisten ja ikäisten yritysten on opeteltava liiketoiminnan uudet ESG+D-aakkoset? Mitä asioita kannattaa ottaa huomioon jo tänään, riippumatta siitä, miten sääntely etenee? Mistä lähteä liikkeelle kestävän toiminnan kehittämisessä ja kuinka siitä voi kertoa uskottavasti? Vastaukset kuulet Crazy Townin avoimilla aamukahveilla 21.4.
Lue lisääMeditan uutiskirje uudistuu – vastuullisuusteemat kärkeen
Keskitymme jatkossa Meditan uutiskirjeessä vastuullisuuteen liittyviin ESG-teemoihin. Liiketoiminnan vastuullisuus vaikuttaa yhtiön kilpailuetuihin ja omistaja-arvoon. ESG voi olla kilpailuetu kuitenkin vain aktiivisesti kommunikoituna. Ilman uskottavaa viestintää ESG-investoinnit voivat jäädä vain kustannuksiksi. Siksi olemme lisänneet kokonaisuuteen myös D:n eli dialogin.
Lue lisääWorldcom Confidence Index: Yritysjohtajien muuttuneet prioriteetit voivat maksaa sidosryhmien luottamuksen
Yritysjohtajien prioriteetit ovat muuttuneet muutaman kuukauden aikana selvästi. Vastuullisuudesta keskustelevien yritysjohtajien määrä laski vertailussa 28 % ja tasa-arvosta keskustelevien 18 %.
Lue lisääYritykset uuden yhteiskuntavastuun edessä
Yritysten yhteiskunnallinen rooli on muutoksessa, haluttiin tai ei. Viestinnän toimintaympäristöä leimaavat nyt läpinäkyvyys, digitaalisuus ja kaiken kytkeytyminen verkkoon, sidosryhmien eriytyminen sekä somen ja median anarkia valeuutisineen, kohuineen ja huijauksineen.
Lue lisääLataa vinkit erottuvaan ESG-viestintään
ESG-keskustelu käy päivä päivältä vilkkaammaksi ja moniäänisemmäksi. Mikä on tärkeintä ja kuinka saada oma ääni kuuluviin?
Lataa kuusi PR-ja markkinointivinkkiä (englanniksi) siihen, mihin keskittyä ja miten vaikuttaa.
Lue lisääAsuntomessut kestävän rakentamisen koekenttä
Naantalin Luonnonmaa on asuntomessuhistoriassa poikkeuksellinen alue suunnitteluprosessinsa vuoksi, mutta myös uusiutuva energia on siellä aiempaa enemmän esillä. Osuuskunta Suomen Asuntomessujen toimitusjohtajan Anna Tapion mukaan messut on aina halunnut olla suunnannäyttäjä myös kestävän kehityksen ratkaisuissa.
Lue lisääHiilikädenjälki mittaa yritysten ympäristölle myönteisiä tekoja
Ympäristöasioissa on totuttu ajattelemaan, että yritykset pyrkivät vähentämään aiheuttamaansa haittaa. Entä jos yritykset voisivatkin tehdä sellaista hyvää, jota muutkin pystyisivät hyödyntämään, ja tuottamaan tuotteita, jotka vähentävät muiden päästöjä? Silloin syntyy hiilikädenjälki.
Lue lisääVastuullisuusviestintä termien viidakossa
Vastuullisuusviestintä ja kestävän kehityksen painotukset saavat paljon julkisuutta ja herättävät kiinnostusta, mutta ymmärrämmekö todella, mitä niihin liittyvillä termeillä tarkoitetaan: Mitä ovat viherväittämät, EDP, ESG tai ympäristöseloste? Miten eroavat toisistaan ympäristöjalanjälki ja ympäristökädenjälki? Entä mitä on viherpesu?
Lue lisääVastuullisen tuotannon suunta kustannustietoisuudesta ympäristöpainotukseen
Pihla Groupin Kannuksen ikkuna- ja ovitehtaalla alkoi aktiivinen kierrätys jo parikymmentä vuotta sitten. Ajurina muutokselle olivat jätehuollon kustannukset ja piha-alueen siisteys. Myöhemmin painoarvoa ovat saaneet ympäristöarvot ja asiakkaiden odotukset.
Lue lisääYritysaktivismi ei ole yksittäinen teko, vaan aktiivisen keskustelun alku
Moni yritys ajattelee olevansa aktivisti, kun se toteuttaa yksittäisen teon tai projektin. Se on kuitenkin vasta alku, josta keskustelu käynnistyy ja siihen keskusteluun on syytä olla valmistautunut hyvin, sanoo tutkijatohtori Laura Olkkonen.
Lue lisääMatkalla vastuulliseen toimintaan ja viestintään
Viestintä tai markkinointi ei sinänsä tee toiminnasta vastuullista vaan se tekee vastuullisen toiminnan näkyväksi.
Lue lisääAloita nyt: Vastuullisuusviestintä kasvattaa yrityksesi arvoa
Yksi viime vuosien edelleen vahvistuva megatrendi on vastuullisuus, joka läpileikkaa teemana yhä vahvemmin koko yhteiskuntaa ja organisaatioita.
Lue lisääViestintätoimiston vastuullisuusohjelma – miten asiantuntijayritys voi toimia kestävästi
Mitä on viestintätoimiston vastuullisuus ja kestävä liiketoiminta? Selvitimme sitä Ecorealin vastuullisuusasiantuntija Lotta Kauppisen kanssa kuluneen syksyn aikana.
Lue lisääLataa vastuullisuusviestinnän starttipaketti
Ota askel eteenpäin vastuullisuusviestinnän suunnittelussa ja toteutuksessa. Annamme siihen aineksia palvelupaketissamme, jossa saat maksutta käyttöösi starttipaketin sekä vastuullisuusviestinnän itsearvioinnin.
Lue lisääVastuullisuus ei ole vain viestintää, mutta viestintä tekee sen näkyväksi
Vastuullisuus on tullut jäädäkseen. Se ei ole muoti-ilmiö, jolla voi ratsastaa markkinoinnissa, vaan aitoja tekoja, jotka kasvattavat sidosryhmien luottamusta.
Lue lisääIhmisoikeusvastuun viestintä haastaa yrityksiä
Lähitulevaisuudessa yrityksiin kohdistuvat vastuullisuusvaatimukset kasvavat. Lainsäädännön kehittyessä ja mahdollisen regulaation lisääntyessä kannattaa ihmisoikeusvastuun ja -viestinnän kehittäminen aloittaa mahdollisimman pian, muistuttaa KTT Maria Pecoraro Meditan vieraskynä-blogissaan.
Lue lisääYritysvastuu ja kestävä liiketoiminta ovat megatrendejä
Sidosryhmien odotukset elävät ajassa. Ympäristönsuojelua suosiva asenneilmapiiri vaikuttaa vahvistuneen pandemiakokemuksen seurauksena. Päästöjen vähentämisestä on muodostunut rahan liikkeitä ohjaava muutosajuri.
Lue lisääInnostava työkalu vastuullisuusviestinnän suunnitteluun
Onko yritysvastuun ja vastuullisuusviestinnän kehittäminen organisaatiossasi ajankohtaista? Olemme laatineet kehitystyösi tueksi vastuullisuusviestinnän suunnittelupohjan, joka kokoaa yritysvastuun osa-alueet selkeäksi kokonaisuudeksi.
Lue lisääMiten kestävä liiketoiminta muuttuu vuonna 2021?
Vuosi 2020 jää monien vastuullisuusammattilaisten mieleen vuotena, jolloin kestävä liiketoiminta viimeinkin näkyi toimitusjohtajien twiittien lisäksi myös konkreettisissa investointipäätöksissä, strategiauudistuksissa, ja yritysten aiempaa aktiivisemmassa osallistumisessa yhteiskunnalliseen keskusteluun ja ongelmanratkaisuun.
Lue lisääWorldcom – Viestinnän trendit 2021: Mielenterveys sisäisen viestinnän agendalle, sisältömarkkinoinnissa rima kohoaa entisestään
Muutoksen ja myllerryksen vuosi 2020 on päättymässä. Vuosi on ollut raskas, mutta se on tuonut mukanaan myös hyvää.
Lue lisääYrityksillä kasvava rooli kestävyysongelmien ratkaisemisessa
Vaikka ilmastonmuutosta on hillittävä kaikin keinoin, on aktiivisesti mietittävä myös muutokseen varautumista ja sopeutumista, sanoo ympäristö- ja ilmastokysymysten asiantuntija, FM Mika Määttä. Siksi yhteiskuntatieteilijää kiinnostavat myös viestintä ja talous.
Lue lisääHenkilöstöllä tärkeä tehtävä vastuullisuuden toteutumisessa
Vastuullisuusviestintä kertoo organisaation arjen vastuullisuusteoista. Niitä ovat mm. materiaalien kierrätyksen tehostaminen, energiansäästöön liittyvät toimet tai vaikkapa työergonomian parantaminen.
Lue lisääMaksuton työkalu vastuullisuusviestinnän itsearviointiin
Medita on julkaissut verkossa uuden digitaalisen työkalun, jonka avulla voi maksutta tarkastella oman organisaationsa vastuullisuusviestinnän tilaa ja kehittämiskohteita.
Lue lisääUusi verkkotyökalu vastuullisuusviestinnän itsearviointiin
Medita on julkaissut verkossa uuden digitaalisen työkalun, jonka avulla voi maksutta tarkastella oman organisaationsa vastuullisuusviestinnän tilaa ja kehittämiskohteita.
Lue lisääInformaatioteknologia-alan johtajat luottavaisimpia liiketoimintansa näkymiin
Alkusyksyn aikana selvisi, että maailman on elettävä koronaepidemian aiheuttamien epävarmuuksien kanssa kenties vuoden 2021 jälkipuolelle saakka.
Lue lisääJulkaisemme pian työkalun vastuullisuusviestinnän itsearviointiin
Medita julkaisee pian uuden digitaalisen itsearviointityökalun, jonka avulla vastaajat voivat tarkastella organisaatioidensa vastuullisuusviestinnän tilaa ja kehittämiskohteita.
Lue lisääWorldcomin tutkimus paljastaa: Yritysjohtajien luottamus jatkaa alamäkeä
Koronavirusepidemia on korostanut median merkitystä luotettavana tiedonlähteenä, kertoo itsenäisten viestintä- ja markkinointitoimistojen kansainvälisen Worldcom PR Groupin julkaisema Worldcom Confidence Index.
Lue lisääVastuullisuusviestintä vahvistaa yrityksen arvot todeksi
Maailma on pyristellyt koronakriisin otteessa kevään ajan ja monet yritykset ovat joutuneet historiansa kovimpaan koitokseen globaalin epävarmuuden kynsissä.
Lue lisääArkitodellisuus haastaa organisaatiotarinan
Tarinallisuutta käytetään markkinoinnissa tunteiden herättämiseen, yksilölliseen erottumiseen ja luomaan järjestystä kaaokseen.
Lue lisääLataa maksuttomat työkalumme vastuullisuusviestinnän suunnitteluun
Lataa vastuullisuusviestinnän starttipaketti
Lataa vastuullisuusviestinnän suunnittelupohja