X

Heräsikö uteliaisuus?

Poikkea toimistollamme Helsingissä tai Jyväskylässä. Tai ota meihin yhteyttä sinulle sopivalla tavalla.

Vastuullisuus on tullut jäädäkseen ja sillä on yhä suurempi merkitys kumppaneiden valinnassa yritysverkostoissa, kertoo OP:n vuoden 2023 suuryritystutkimus. Vastaukset heijastuvat laajalle suomalaiseen yrityskenttään. Jopa 82 % yrityksistä sanoo, että niillä on painetta tiukentaa tai uudistaa alihankintaketjuunsa liittyviä vaatimuksia vastuullisuussitoumusten takia. 

OP:n selvityksen mukaan yli 42 % suuryrityksistä kertoo jo vaihtaneensa alihankkijoita tai toimittajia vastuullisuusvelvoitteiden myötä. Liikehdintä jatkuu edelleen, sillä yli 45 % sanoo, että vastuullisuusvelvoitteet aiheuttavat alihankkijoiden tai toimittajien vaihtoa myös lähitulevaisuudessa. Huomattavaa on myös, että vain yksi kymmenestä suuryrityksestä on tyytyväinen alihankintaketjuunsa vastuullisuuden näkökulmasta.

Selvityksestä käy ilmi myös, että yritykset kasvattavat vastuullista toimintaansa ensisijaisesti, koska ne haluavat täyttää asiakkaidensa toiveet. Toiseksi ne haluavat vahvistaa liiketoimintaansa ja seuraavaksi eniten halutaan täyttää säädetyt velvoitteet ja sijoittajien toiveet. Nämä painotukset sopivat hyvin myös pienille ja keskisuurille yrityksille, joiden on tärkeää havainnoida asiakkaidensa toiveita ja odotuksia ja pyrkiä vastaamaan niihin.

Yritysvastuun täytyy olla totta ja mitattavaa

Vaikka kaikki direktiivit eivät vielä koske pieniä tai keskisuuria yrityksiä, niidenkin on aika käynnistää vastuullisuustyö ja pitää sitä aktiivisesti esillä, käynnistää siis myös vastuullisuusviestintä. Siten ne varmistavat asemansa toimitusketjuissa ja kiinnostavuutensa niin verkostokumppanina kuin sijoituskohteena tai yrityskauppatilanteessakin. Ja myös työnantajana, sillä yhä useampi työnhakija kiinnittää huomiota yritysten vastuullisuuteen ja viestinnän ja markkinoinnin uskottavuuteen.

Liikkeelle lähteminen vastuullisuustyössä voi tuntua suurelta kynnykseltä ja voi olla vaikea päättää investoinnista vastuullisuuden vaatimiin asioihin. On myös vaikea tietää, milloin vastuullisuudesta voi ja pitää kertoa ulospäin. Milloin on riittävän valmis voidakseen kertoa olevansa vastuullinen yritys? Ja mitä edes ovat ne asiat, joista kertoa? 

Valmiiksi vastuullisuudessa ei tule koskaan. Työ on jatkuvaa, tilanteet ja vaatimukset muuttuvat. Pienistäkin askeleista voi kuitenkin kertoa. Niin vastuullisuustyö kuin siitä viestiminenkin pitää vaan joskus aloittaa ja samalla päättää, että siitä myös kerrotaan. Osa velvoitteista tulee suoraan direktiiveistä ja muista vaatimuksista tai asiakasyritysten odotuksista. Tarjouspyynnöissä odotetaan yhä useammin vastuullisuusraportointia, tuotteiden ympäristökortteja tai muita tietoja, joilla vastuullisuus varmistetaan.

Teollisuuden toimittajaverkostot koostuvat monesta osasta.
Toimittajaverkostot koostuvat monesta osasta. Jos toimittaja ei täytä tarvittavia vastuullisuusvaatimuksia, sen paikan voi ottaa joku muu.

Viherväittämien todentamisvelvoite yli 10 hengen yrityksille 

Jos viestintään ja markkinointiin lähdetään ilman huolellista valmistautumista on vaarana pudota ansakuoppaan nimeltä viherpesu. Kuluttajaliiton, Marttojen ja Ympäristömerkintä Suomen yhteisessä tutkimuksessa vuodelta 2022 todettiin, että kuluttajien luottamus yritysten kestävyys- ja vastuullisuusväittämiin on heikko. Tähän on kiinnittänyt huomiota myös EU:n komissio, joka toi maaliskuussa 2023 käsittelyyn Vihreät väittämät -direktiivin. Direktiivin valmistelu kertoo siitä, että vihreitä väittämiä on todella tarpeen tarkastella kriittisesti. Yhä tärkeämpää on, että yritysten esittämät näkökulmat ja väittämät perustuvat faktoihin ja säännöllisesti seurattaviin mittareihin.

Directive on Green Claims tarkentaa ympäristöpainotteisen mainonnan pelisääntöjä. Kuluttajille ja eri toimijoille halutaan antaa luotettavaa ja yhdenmukaista tietoa tuotteen tai palvelun ympäristöominaisuuksista sekä vähentää niin sanottua viherpesua. Edellytyksenä on, että markkinoinnissa käytettävien väittämien todenperäisyys osoitetaan luotettavin menetelmin. Viherväittämien todentamisvelvoite koskisi kaikkia yli 10 hengen yrityksiä eli ei vain suuria yrityksiä. Direktiivin voimaantulon aikataulusta ei vielä ole varmuutta.

Vastuullisuutta lyhenteiden viidakossa

Vastuullisuus voi tuntua lyhenteiden viidakolta, jossa on mahdotonta saada selvää, mitä pitäisi tehdä. Mitä sitten pitää ja kannattaa seurata? Ainakin toimialakohtaisia säädöksiä, määräyksiä ja ohjeita. Tärkeintä on opiskella tai hankkia apua siihen, että ymmärtää tärkeimmät omaa yritystä ja toimialaa koskevat asiat ja paneutua niihin, varmistaa että ei menetä tilaisuuksia siksi, että kilpailija vastaa asiakkaan vastuullisuusodotuksiin paremmin.

Kestävyysraportointidirektiivi laajenee koskemaan myös pieniä ja keskisuuria yrityksiä kesällä 2027. Nyt on jo aika ryhtyä valmistautumaan siihen, sillä muutos vaatii aikaa. Se ei tapahdu vain sanamuotoja vaihtamalla, vaan ensin tarvitaan selvitys ja sen toteutus, joka voi ulottua tuotteiden ominaisuuksiin tai materiaalivalintoihin saakka.

Autamme sinut alkuun vastuullisuustyössä
Tilaa Kasva Kestävästi-uutiskirje

Lähde: OP-ryhmän Suuryritystutkimus 2023 / Keskuskauppakamarin webinaari

Kirjoittanut: Marja Keränen
Julkaistu: 31.7.2023

Lue myös: Vastuullisuusviestintä termien viidakossa