X

Heräsikö uteliaisuus?

Poikkea toimistollamme Helsingissä tai Jyväskylässä. Tai ota meihin yhteyttä sinulle sopivalla tavalla.

Avoimella yliopistolla on pitkä historia kaikille tarjolla olevan koulutuksen mahdollistajana. Tarjolla on monenlaisia suoritustapoja ja osa koulutuksesta on maksutonta. Myös organisaatiossa, joka on perustehtävältään vastuullinen, koetaan painetta toimia entistä tietoisemmin kestävän kehityksen eri ulottuvuuksista.

Avoimen yliopiston tärkeä yhteiskunnallinen asema asettaa odotuksia opintotarjonnalle. Erilaiset vastuullisuuteen liittyvät teemat ovatkin näkyvästi esillä Jyväskylän avoimen yliopiston tarjonnassa. Tutkittu tieto on perusta niin opetusmateriaaleille kuin avoimen yliopiston viestinnälle ja markkinoinnille. 

Jyväskylän avoimen yliopiston markkinoinnista kerrotaan, että toiminnan suunnittelussa arvot ovat tärkeä perusta. Yliopistossa niitä ovat avoimuus, laatu, luottamus ja eettisyys. Avoin yliopisto on kiinteästi yhteistyössä yliopiston kanssa. 

Mikään tieteenala ei ratkaise maailman ongelmia yksin

Avoimessa yliopistossa voi opiskella monitieteisesti vastuullisuudesta. Jyväskylän avoimen yliopiston markkinoinnin asiantuntijat Reetta Mikkola ja Anni Karhunen sanovat, että kestävän kehityksen teemat ovat läsnä lähes koko yliopiston opinto-ohjelmassa alasta riippumatta. Tutkittu tieto itsessään on tärkeä lähtökohta vastuulliselle toiminnalle. Viime vuosina on kehitetty myös täsmäkursseja aiheesta. 

Planetaarinen hyvinvointi -opinnot olivat ensimmäisiä kaikille avoimia vastuullisuuteen liittyviä kursseja. Niitä alettiin opettaa vuonna 2021”, Karhunen kertoo. 

Planetaarinen hyvinvointi -opinnot koostuvat neljästä kurssista. Niistä ensimmäinen kuuluu lukuvuodesta 2023–2024 alkaen jokaisen Jyväskylän yliopiston tutkinto-opiskelijan opetusohjelmaan.

”Se on osa sitä, miten yliopisto kantaa omaa vastuutaan. Varmistetaan, että kaikki yliopistosta valmistuneet tietävät ainakin nämä asiat. Planetaarinen hyvinvointi -kokonaisuus on monitieteinen. Ratkaisut kestävämpään tulevaisuuteen eivät löydy vain yhden tieteenalan työkalupakista”, Mikkola summaa. 

Opintokokonaisuus sopii monelle eri alalle. Sen tarkoitus on kehittää ymmärrystä siitä, mitkä asiat ovat johtaneet nykyiseen tilanteeseen ja miten suuria haasteita voisi ratkaista. Kaksi Luonto uhan alla -kurssia puolestaan keskittyvät luonnon uhanalaisuuteen ja sen arviointiin. 

Edellisten ohella monitieteiset Vastuullisuus ja kestävä kehitys työelämässä -opinnot tuovat laajan katsauksen vastuullisuuden teemoihin. Valittavina on eri alojen opintojaksoja, jotka tarjoavat tietoa vastuullisuuden eri näkökulmista, kuten siitä, miten kestävää liiketoimintaa voi kehittää erilaisissa organisaatioissa. 

Jyväskylän yliopiston avoimen yliopiston Reetta Mikkola ja Anni Karhunen.
Reetta Mikkola (vasemmalla) ja Anni Karhunen sanovat, että heidän tehtävänsä Jyväskylän yliopiston avoimen yliopiston markkinoinnissa on tehdä tutkittua tietoa näkyväksi ja opintomahdollisuuksia tunnetuksi. Kuva: Aino Soutsalmi

Viimeisin tutkimustieto kaikkien saataville

Avoimen yliopiston opintotarjonnan suunnittelussa ollaan kiinni viimeisimmässä tutkimustiedossa ja ajankohtaisissa aiheissa. Tästä hyvä esimerkki on keskittyminen kyberturvallisuuteen Venäjän hyökkäyssodan alettua, yhteistyössä Maanpuolustuskoulutus MPK:n kanssa. 

”Kansalaisen kyberturvallisuus -kurssi on ollut suosittu. Kurssi vastasi selvästi tiedontarpeeseen aikana, jolloin turvallisuusasiat olivat kaikkien huulilla ja tekee niin edelleen”, Mikkola sanoo. 

”Meillä on täällä kansallisesti merkittäviä kouluttajia ja osaamista myös esimerkiksi tiedusteluun liittyvissä aiheissa”, Karhunen lisää. 

Avoimen yliopiston opintotarjontaa kehitetään yhdessä tiedekuntien kanssa. Kurssit ovat opetussuunnitelman mukaisia ja pitkälti samoja kuin yliopiston tutkintokoulutuksessa. Sisällöt heijastavat tiedekunnissa tehtävää tutkimusta ja kokoavat tietoa eri aloilta monitieteisiksi kokonaisuuksiksi. 

Opinnoista hyötyvät niin varsinaiset yliopisto-opiskelijat kuin akateemisen maailman ulkopuoliset henkilöt. Esimerkiksi Kansalaisen kyberturvallisuus -kurssin osaamistavoitteissa todetaan, että kurssin suorittanut “hallitsee kybermaailman käyttäytymissäännöt niin, että hän voi toimia kyberympäristössä vastuullisesti ja turvallisesti sekä opastaa myös lähiympäristöään tällaiseen käyttäytymiseen. Lisäksi hän osaa tärkeimmät tekniset ja muut suojaustoimenpiteet niin koti- kuin mobiiliympäristössäkin.” 

”Toivomme lisää yhteistyötä yritysten kanssa. Koulutamme kumppaniorganisaatioitamme tapauskohtaisesti sovittuna. Meillä on tarjolla myös valmiita koulutuspaketteja yrityksille”, Karhunen kertoo. 

Markkinoijan työssä yhdistyvät tiedeyhteisön arvot ja arjen pienet vastuullisuusteot

Mikkolan ja Karhusen mukaan avoimen yliopiston tärkeä tehtävä kestävän kehityksen saralla on ylläpitää väestön osaamista. Tutkittuun tietoon pohjautuva toiminta on vankka pohja vastuullisuudelle. 

Jyväskylän yliopiston tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Sillä on toimintaa ohjaava ympäristöohjelma, jossa puhutaan esimerkiksi henkilöstön liikkumisen aiheuttamista päästöistä sekä luonto- ja ilmastohaittojen kompensaatiomallin kehittämisestä. Avoimen yliopiston arjessa pienistä puroista kasvaa jokia. 

”Pienet arjen asiat, kuten tulostaminen, vaikuttavat kokonaisuuteen. Jyväskylän yliopistossa toimii tuhansia ihmisiä”, Mikkola sanoo. 

”Kun oma toiminta on eettistä ja voidaan allekirjoittaa se mitä tehdään työyhteisönä, siitä voi aidosti viestiä myös ulospäin.”
– Reetta Mikkola

Vastuullisuus näkyy myös toisia kunnioittavassa työkulttuurissa. 

”Kun oma toiminta on eettistä ja voidaan allekirjoittaa se mitä tehdään työyhteisönä, siitä voi aidosti viestiä myös ulospäin”, Mikkola sanoo. 

Markkinoinnissa vastuullisuuden edistäminen näkyy pienissä teoissa, mutta myös laajoissa kysymyksissä, kuten lähdekriittisyydessä tai viestinnän saavutettavuudessa. 

”Nykyään tietoa ja informaatiota on paljon eri kanavissa. On tärkeää pohtia kriittisesti, mikä tieto on totta. Meidän tehtävämme markkinoinnin asiantuntijoina ja yliopiston edustajina on edistää oikean tiedon näkyvyyttä”, Mikkola pohtii. 

”Saavutettavuusasiat ovat markkinoinnin ja viestinnän pöydällä. Esimerkiksi yliopiston uusilla verkkosivuilla saavutettavuus on tärkeä kriteeri, ja myös aistirajoitteisten on mahdollista selata sivuja. Uusien opintojen suunnittelussa materiaalille tehdään saavutettavuustestaukset. Jos opiskeluun tarvitsee erityistä tukea, sitä on saatavilla. Lisäksi saavutettavuus on myös viestinnällisesti selkeää kieltä”, Karhunen kertoo. 

Markkinoijan mielessä on myös tekoälyn eettinen hyödyntäminen. Tekoälyä käsitellään muun muassa Tekoäly opetuksen tukena– ja Tekoälyn perusteita ja sovelluksia– kursseilla. Näistä ensimmäinen on maksuton.

”Jokaisessa organisaatiossa täytyy pohtia, mitä tekoälyn nousu tarkoittaa viestinnälle ja markkinoinnille. Se nostaa esille uusia kysymyksiä siitä, mikä on todellista”, Karhunen sanoo. 

Kirjoittanut: Aino Soutsalmi
Pääkuva: Tommi Sassi
Julkaistu: 2.4.2024

Lue myös: Miten yliopisto ja yritysmaailma voivat täydentää toisiaan?

Tilaa vastuullisuusaiheinen uutiskirjeemme Kasva kestävästi