X

Heräsikö uteliaisuus?

Poikkea toimistollamme Helsingissä tai Jyväskylässä. Tai ota meihin yhteyttä sinulle sopivalla tavalla.

Yritysjohtajien prioriteetit ovat muuttuneet muutaman kuukauden aikana selvästi. Erityisesti vastuulliseen yritysjohtamiseen (ESG) liittyvät aiheet ja tasa-arvoon ja inklusiivisuuteen liittyvät aiheet eivät innosta keskustelemaan kuten ennen. Tämä selviää tuoreesta Worldcom Confidence Index-raportista. 

Yritysjohtajat eivät keskustele vastuullisesta yritysjohtamisesta tai tasa-arvosta enää yhtä vilkkaasti kuin ennen, kertovat uudet Worldcomin Confidence Index -luvut. Vastuullisuudesta keskustelevien yritysjohtajien määrä laski vertailussa 28 %. Vaikka tasa-arvo on edelleen puhutuin aihe, siitä keskustelevien määrä on vähentynyt 18 %. Vertailun aikaväli on huhti-syyskuu. 

Vastuullisuusteemoista vaikeneminen on riski

Muuttuneet prioriteetit lisäävät riskiä siihen, että yritysten työntekijät, asiakkaat ja sijoittajat menettävät luottamusta yritykseen. 

Kun keskustelu vastuullisuus- ja tasa-arvoteemoista vähenee, sijoittajat ja kuluttajat saattavat reagoida kielteisesti. Yritykset toimivat ympäristössä, jossa niiltä vaaditaan näyttöä vastuullisesta toiminnastaan niin ympäristön kuin työntekijöidensä osalta. Esimerkiksi ilmastotoimilla on kiire ja hidastelemisesta on tullut uusi viherpesu. Viestinnän tulee olla yrityksen tukena, kun yritysten yhteiskunnallinen rooli muuttuu. 

Todd Lynch, Worldcom PR-ryhmän managing director korostaa viestintästrategian tärkeyttä sidosryhmien luottamuksen ylläpitämisessä:

– Epävarmassa maailmassa tärkeimpien sidosryhmien, kuten sijoittajien, kuluttajien ja työntekijöiden luottamuksen ylläpitäminen vaatii tehokkaan ja kokonaisvaltaisen viestintästrategian. Sen tulee perustua asiantuntijatietoon siitä, kuinka käsitellä WCI:n Top 10:n aiheita. 

Lue lisää vastuullisuudesta täältä

Uusien työntekijöiden tärkeys korostuu

Toinen huomattava muutos huhtikuusta on uusien työntekijöiden houkuttelemisesta keskustelevien yritysjohtajien määrä. Kymmenen puhutuimman aiheen joukossa uusien työntekijöiden houkutteleminen koki suurimman nousun, 8 %. Samaan aikaan kiinnostus työntekijöistä kiinni pitämiseen väheni 17 %. 

Vaikka osaavista työntekijöistä kiinnipitäminen on edelleen tärkeä ja on teemoista kolmanneksi puhutuin, yritysjohtajat keskittyvät nyt enemmän uuden osaamisen etsimiseen vastauksena taloustilanteeseen. Jotta yritysjohtajat onnistuisivat, heidän täytyy pitää mielessä työntekijöiden odotukset vastuullisuudesta ja tasa-arvosta. 

WCI-raportin mukaan talous on noussut yhä tärkeämmäksi keskustelunaiheeksi ja on lähellä nousta kaikkein tärkeimmäksi aiheeksi. 

Voit tutustua uusimpaan Confidence Index -raporttiin videon muodossa englanniksi alla.

 

Kiinnostus asiakastyytyväisyyteen on laskenut

ESG:n, tasa-arvon ja työntekijöistä kiinni pitämisen lisäksi kiinnostus keskustella asiakastyytyväisyydestä laski huomattavasti. Worldcom arvioi tämän olevan yksi mahdollinen riski lisää, sillä vastuullisuus- ja tasa-arvokysymykset vaikuttavat myös suoraan myös asiakastyytyväisyyteen. Keskustelu asiakastyytyväisyydestä väheni huhtikuusta syyskuuhun tullessa jopa 21 %. 

Kun keskustelun vilkkaus on vähentynyt näin monessa aiheessa, mitä on noussut tilalle? Uusien työntekijöiden houkuttelemisen lisäksi nousun teki tekoäly, joka nousi aiheiden Top 10:ssä yhden sijan ja on nyt neljänneksi puhutuin aihe yritysjohtajien keskuudessa. Yritysjohtajat näyttävät turvautuvan tekoälyyn liittyviin ratkaisuihin merkittävissä haasteissa, jotka maailmantilanne aiheuttaa. 

Worldcom Confidence Index -raportin uusimmat luvut osoittavat, että eniten keskustellaan tasa-arvosta, taloudesta ja työvoimasta kiinni pitämisestä.

Vaikka tasa-arvokeskustelu yritysjohtajien keskuudessa on laantunut huomattavasti, se on edelleen eniten keskustelua herättävä aihe. Talous on ottanut toisen paikan ja on lähellä ottaa ykköspaikan.

 

Worldcom Confidence Index -raportti (WCI) kertoo, mikä yritysjohtajia puhuttaa. Tekoälyn avulla tarkastellaan yli 100 000 yritysten ylimpään johtoon kuuluvan ammattilaisen luottavaisuutta ja huolestuneisuutta 20 aihepiirissä kansainvälisesti. 

Worldcom Public Relations Group

Worldcom Public Relations Group (Worldcom) on maailman johtava itsenäisesti omistettujen suhdetoiminta- ja viestintäyritysten yhteistyöorganisaatio. Sen 132 toimistoa työllistävät yli 2000 työntekijää 115 kaupungissa, 49 maassa, kuudessa maanosassa. Worldcomin partnerit tarjoavat ainutlaatuisen yhteyden markkinoilleen. Worldcom-partnereiden yhteenlaskettu liikevaihto on 300 miljoonaa dollaria. Suomessa Worldcomia edustaa Viestintätoimisto Medita Oy.

Kirjoittanut: Aino Soutsalmi

Pääkuva: Pixabay

Julkaistu: 17.11.2022