Tanan markkinointijohtaja Kirsi Ahonen
”Halusimme verrata itseämme tahoihin, jotka ovat meitä pidemmällä ESG-asioissa, ja asettaa omat tavoitteemme sinne”, Tanan markkinointijohtaja Kirsi Ahonen kertoo.

Vaikka oma yritys keskittyisi ympäristöteknologiaan ja kiertotalouteen, vastuullisuusasioihin on kiinnitettävä huomiota. Näin totesi jätteenkäsittelyn koneita valmistavan Tana Oy:n markkinointijohtaja Kirsi Ahonen, kun monikansallinen asiakas pyysi ensimmäisen kerran Tanalta vastuullisuusselvitystä. Sitä ei pyydetyssä laajuudessa ollut. 

”Vastuullisuusviestinnässä oltiin alkutekijöissä, vaikka olemme kiertotalouden ytimessä. Ajattelimme, että vastuullisuutta ei tarvitsisi erikseen korostaa”, Kirsi Ahonen sanoo. 

Tanan ei tarvinnut kuitenkaan aloittaa vastuullisuustyötään tyhjästä, sillä paljon oli jo tehty. Eettinen ohjeisto ja vastuullisuuden painopisteet oli määritelty, mutta vaadittiin järjestelmällisyyttä ja strategisempaa työskentelyä. Oli aika miettiä, miten yritys mittaa edistymistään ESG-ulottuvuuksissa (Environmental, Social, Governance) ja miten se siitä viestii. 

Suunnitelmallinen ESG+D-kehittäminen alkaa tilannearviosta

Tässä vaiheessa alkoi Tanan yhteistyö Meditan kanssa. Meditan ESG+D-paketti ottaa huomioon vastuullisuuden eri näkökulmat sekä ESG:stä viestimisen (Dialogue)

Työ aloitettiin:

  • tilanteen alkukartoituksella, 
  • kilpailijavertailulla ja 
  • sidosryhmien odotusten ja vaatimusten selvittämisellä.

Toimialan tilanteeseen ja kilpailijoihin tutustumalla Medita tuotti Tanalle selkeän visualisoinnin siitä, millä osa-alueilla yhtiö pärjää hyvin, ja missä sillä on parannettavaa. Liikennevalo-symbolit kuvaavat tilannetta sekä omassa yrityksessä että kilpailijoilla. 

Taustatyötä varten haastateltiin yrityksen sisäisiä ja ulkoisia sidosryhmiä, kuten henkilöstöä, asiakkaita ja rahoittajia. Tanan tapauksessa moni toivoi vastuullisuusviestinnältä erityisesti konkretiaa ja avoimuutta. 

Perusteellisesta tiedon keruusta nousi esiin tärkeä huomio: 

”Sidosryhmät odottavat rehellistä viestintää. Voimme siis viestiä myös keskeneräisyydestä. Emme halua mennä lähellekään viherpesun aluetta, vaan mietimme huolella sisäisesti niitä konkreettisia asioita vastuullisuudesta, joita teemme jo paremmin kuin muut”, Ahonen toteaa. 

Ahonen on huomannut, että yrityksen vastuullisuudella on yhä enemmän merkitystä myös rekrytoinnissa. 

”On ollut hienoa huomata, miten nyt jätealalle halutaan töihin – toisin kuin pari vuotta sitten. Halutaan olla hyvien puolella.” 

Tanalla sekä johtoryhmä että henkilöstö on ottanut vastuullisuusasiat hyvin vastaan. Viestinnällä tulee osoittaa, mitä ESG tarkoittaa jokaisen työssä ja arjessa. 

ESG+D-toimien ennakointi Tanan asiakascasessa.
Tanalle toimitetusta kaaviosta selviää Tanan ESG+D-valmius ennen ja jälkeen tilannekuvan muodostamisen ja toimenpidesuosituksiin tarttumisen.

Yrityksen arvo nousee vastuullisuustyön myötä – mitattavasti

Prosessin aikana määriteltiin Tanan vastuullisuustyön seuraavat askeleet. Lisäksi ESG+D:hen panostamisen vaikutukset Tanan valuaatioon arvioitiin Meditan kumppanin, asianajotoimisto Eversheds Sutherlandin asiantuntemuksella. Evershedsin laskelma ESG+D-tilannekuvan ja -kehityssuunnitelman pohjalta osoitti yritysarvon kasvupotentiaalin lähivuosina selvin lukemin. 

Jatkuvaa vastuullisuustyötä ohjaamaan luotiin Meditan toisen yhteistyökumppanin, laadunhallinnan ja vastuullisuuden tietojärjestelmiä kehittävän Ceriffin, kanssa vastuullisuusohjelma ja mahdollisuus koota yhdelle alustalle kaikki raportointiin tarvittava data.

Lopputuloksena selkeä tiekartta tulevaisuuteen

Tana ja Medita pilotoivat palvelupakettia yhdessä ja parin kuukauden yhteistyön lopputuloksena oli tyytyväinen asiakas. 

”ESG+D-paketti selkeytti tekemistä ja oli meille yrityksenä kevyt toteuttaa. Emme ole vielä vastuullisuusraportoinnin piirissä, mutta haluamme, että meillä on tulevaisuudessa siihen valmiudet. Saimme Meditalta hyvät neuvot, miten edetä”, Ahonen kertoo. 

Medita laati Tanalle ESG-viestintästrategian, jota Ahonen sanoo hyväksi työkaluksi. Samalla tarkistettiin ESG-pääviestin kiteytys tukemaan Tanan nykyistä ydinviestiä. 

Tanan vastuullisuusohjelma ei vielä tätä kirjoitettaessa ole valmis, mutta sidosryhmien kanssa viestittävää asiaa on jo kertynyt runsaasti. Perusteellisen selvityksen ja yritysarvon kasvun lisäksi Tanalle jäi käteen tärkeä oppi:

”Vastuullisuustyö tehdään perusteellisesti ja pitkällä tähtäimellä. Odotukset eivät ole siinä, että koko kaavion pitäisi muuttua heti vihreäksi. ESG+D-työ ei ole varsinaisesti valmis koskaan. Jos vastuullisuustyö tuntuu isolta asialta, palastelemalla osiin se on hallittavissa.”

Tana Oy 

  • Verkostomaisesti toimiva kansainvälinen ympäristöteknologiayritys, joka edistää kestävää kehitystä tarjoamalla älykkäitä laitteita ja ratkaisuja kiinteän jätteen käsittelyyn
  • Tavoitteena on, että asiakkaat voivat luoda jätteelle uutta arvoa
  • Vuonna 1971 perustettu yksityisomisteinen suomalainen yritys
  • TANA-koneita myydään yli 50 maahan 30 valtuutetun Tana-jälleenmyyjän avulla

Tana logo

Olisiko sinun yrityksellesi hyötyä ESG+D-palvelupaketistamme?

Ota yhteyttä