Vastuullisuusviestinnän kolme ulottuvuutta: sosiaalinen, ekologinen ja taloudellinen.
Vastuullisuusviestinnän kolme ulottuvuutta: sosiaalinen, ekologinen ja taloudellinen.

Vastuullisuus on tullut jäädäkseen. Se ei ole muoti-ilmiö, jolla voi ratsastaa markkinoinnissa, vaan aitoja tekoja, jotka kasvattavat sidosryhmien luottamusta. Siitä on tullut yhä keskeisempi osa yritysten kaikkea toimintaa: johtamista, liiketoimintaa, arvonmääritystä ja henkilöstöpolitiikkaa. Siitä on tullut myös rekrytointivaltti. Yhä useammin työntekijät valitsevat työpaikakseen yrityksen, jossa kokevat toiminnan olevan vastuullista, eettistä ja kestävää, ja toteuttavan työntekijän omia arvoja.

Tutustu tarkemmin ja lataa vastuullisuusviestinnän starttipaketti

Vastuullisuuteen on paljon näkökulmia. Enää ei voi ajatella, että täyttämällä yhden vastuullisuuden vaatimuksen, on tehnyt osansa. Täytyy ajatella kokonaisuutta ja etsiä heikot kohdat. Täytyy myös olla valmis vastaamaan kysymyksiin, kuinka asiat on hoidettu ja varmistettu. Pelkät sertifikaatit eivät riitä, ne pitää myös avata yleisölle ja elää todeksi.

Henkseleitä ei kannata paukutella ennen kuin asiat ovat oikeasti kunnossa. Markkinointi ja viestintä kulkevat käsi kädessä vastuullisuuden kanssa. Pienistäkin askeleista kannattaa kertoa, mutta samalla on hyvä muistaa kokonaisuus ja tavoitteet.

Ympäristön paine vai oma tahto

On hyvä pysähtyä hetkeksi miettimään, miksi yritys haluaa kertoa toimivansa vastuullisesti. Onko syy ympäristön tuoma paine vai oma halu toimia vastuullisesti? Onko vastuullisuus elinehto, että työntekijät kiinnostuvat yrityksestä?

Entä sijoittajat, tuleeko heiltä odotuksia tai jopa vaatimuksia vastuullisuusteemoista, jotka parantavat heidän sijoituksensa arvoa? Yhä suurempi osa sijoittajista näkee vastuullisuuden oletuksena, ei vain lisäarvona. He myös haluavat saada säännöllisesti tietoa vastuullisuudesta ja vaikuttavuudesta.

Mitattavuus tuo vastuullisuuden lähelle arkea

Konkreettiset mittarit auttavat niin henkilöstöä, yleisöä, johtoa kuin sijoittajiakin arvioimaan, mihin suuntaan toiminta on menossa. Selkeitä lukuja pystyy hahmottamaan, mutta aina niitä ei ole helppoa luoda. Vertailukohtia on joskus vaikea löytää taaksepäin, mutta jos seurannan aloittaa nyt, vuoden kuluttua on jo yksi etappi saavutettu. Koskaan ei ole myöhäistä ottaa ensiaskeleita.

Vastuullisuus ei ole hyväntekeväisyysprojekteja tai tukirahoja järjestöille. Ne voivat olla osa kokonaisuutta, mutta vastuullisen toiminnan todisteeksi ne eivät riitä. Myös lakien noudattamisen tai verojen maksamisen pitäisi olla itsestäänselvyys. Vastuullisuus on enemmän. Se on kokonaisvaltainen näkemys siitä, miten yritys toimii oikein sidosryhmiään ja yhteiskuntaa kohtaan, ja ottaa huomioon laajan joukon näkökulmia.

Vastuullisuus on meille Meditassa asia, johon suhtaudumme vakavasti. Se on erottamattomasti yhteydessä organisaation perustehtävään ja arjen tekoihin. Vastuullisuusviestintä edellyttää johtamista ja nimettyä vastuuhenkilöä.

Meditan oma vastuullisuusohjelma on saatu juuri valmiiksi. Viestinnän palvelutuotettamme olemme kehittäneet huolellisesti asiantuntijoiden kanssa. Paketoimme vastuullisuusviestinnän painopisteet starttipakettiin, joka on vapaasti käytettävissäsi. Voit aloittaa tutustumisen aiheeseen tekemällä vastuullisuusviestinnän itsearvioinnin ja lataamalla starttipaketin.

Ota yhteyttä, kun haluat keskustella aiheesta lisää!

Kirjoittanut: Marja Keränen
Kuvitus: Apila Pepita
Julkaistu: 30.09.2021