Worldcom selvitti verkossa käytävän tasa-arvokeskustelun näkökulmia 20 eri maassa. Suurimmassa osassa maista korostuvat seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt. Suomalaisessa tasa-arvokeskustelussa on kuitenkin useimmin kyse etnisyydestä.
Monimuotoisuus, tasa-arvo ja inklusiivisuus eli DEI (Diversity, Equity and Inclusion) ovat olleet esillä yritysjohtajien verkkokeskusteluissa hyvästä syystä. (Puhutaan myös DEIB:stä, jolloin mukana on myös Belonging.) Worldcom Confidence Index -raporteissa teema on ollut kärjessä jo pitkään ja se on jättänyt taakseen muun muassa tekoälyn ja talouden.
Confidence Index -raporttia julkaiseva Worldcom PR Group selvitti, millaiset näkökulmat tasa-arvossa korostuvat 18 maassa Euroopassa ja kahdessa Afrikan maassa. Selvityksessä tutkittiin eri aiheiden verkkonäkyvyyttä kuuden kuukauden ajalta. Selvitys on suuntaa-antava, mutta voi auttaa pohtimaan sitä, miten tasa-arvoasioista on hyvä viestiä niin sisäisesti kuin ulkoisesti Suomessa ja ulkomailla.
Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt eniten esillä
Selvityksessä tutkittiin seitsemän eri aiheen verkkonäkyvyyttä:
- Sukupuoli-identiteetti
- Seksuaalinen suuntautuminen
- Fyysiset ja kognitiiviset rajoitteet
- Etnisyys
- Uskonto
- Kansallisuus
- Ikä
Kartasta selviää, että eniten keskustelua käydään sukupuoli-identiteetistä ja seksuaalisesta suuntautumisesta. Worldcomin raportin mukaan niiden osuus on yhdessä hieman yli 35 %. On kuitenkin hyvä huomata, että vaikka ikä ja kansallisuus jäivät prosenttiosuuksissa hännille, niistäkin puhutaan paljon. Itse asiassa ne muodostivat yhdessä yli 20 % kokonaisuudesta. Jakautuminen on siis yllättävän tasaista ja yrityksen onkin tärkeää huomioida toiminnassaan ja viestinnässään kaikki tasa-arvon ulottuvuudet.
Koko raportin ja valtiokohtaiset tulokset näet lataamalla PDF:n Worldcomin sivujen kautta.
Lataa raportti
Suomessa käytävässä keskustelussa erottuu etnisyys
Suomen osalta tulokset poikkeavat hieman keskivertoluvuista. Meillä tasa-arvokeskustelu tuntuu keskittyvän etnisyyteen selvästi enemmän kuin muualla Euroopassa ja Afrikassa. Toisaalta iästä ja kansallisuuksista löytyi materiaalia selvästi vähemmän kuin muissa maissa. Worldcom suositteleekin, että näihin tasa-arvon näkökulmiin keskityttäisiin Suomessa erityisesti.
Jokaisessa yrityksessä ja organisaatiossa pitää huomioida tasa-arvon eri ulottuvuudet ja se on osa ESG-toimia ja vastuullisuusviestintää. Jos yrityksessäsi tarvitaan apua siihen, kuinka toimia tasa-arvoasioissa tai niistä viestimisessä, autamme mielellämme. Medita edustaa Worldcom PR Groupia ainoana Suomessa.
Vastuullisuusviestinnän palvelumme
Tilaa Kasva kestävästi-uutiskirje
Julkaistu: 20.6.2023
Kuva: Pixabay