X

Heräsikö uteliaisuus?

Poikkea toimistollamme Helsingissä tai Jyväskylässä. Tai ota meihin yhteyttä sinulle sopivalla tavalla.

Worldcom selvitti verkossa käytävän tasa-arvokeskustelun näkökulmia 20 eri maassa. Suurimmassa osassa maista korostuvat seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt. Suomalaisessa tasa-arvokeskustelussa on kuitenkin useimmin kyse etnisyydestä. 

Monimuotoisuus, tasa-arvo ja inklusiivisuus eli DEI (Diversity, Equity and Inclusion) ovat olleet esillä yritysjohtajien verkkokeskusteluissa hyvästä syystä. (Puhutaan myös DEIB:stä, jolloin mukana on myös Belonging.) Worldcom Confidence Index -raporteissa teema on ollut kärjessä jo pitkään ja se on jättänyt taakseen muun muassa tekoälyn ja talouden. 

Confidence Index -raporttia julkaiseva Worldcom PR Group selvitti, millaiset näkökulmat tasa-arvossa korostuvat 18 maassa Euroopassa ja kahdessa Afrikan maassa. Selvityksessä tutkittiin eri aiheiden verkkonäkyvyyttä kuuden kuukauden ajalta. Selvitys on suuntaa-antava, mutta voi auttaa pohtimaan sitä, miten tasa-arvoasioista on hyvä viestiä niin sisäisesti kuin ulkoisesti Suomessa ja ulkomailla.

Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt eniten esillä

Selvityksessä tutkittiin seitsemän eri aiheen verkkonäkyvyyttä:

  • Sukupuoli-identiteetti
  • Seksuaalinen suuntautuminen
  • Fyysiset ja kognitiiviset rajoitteet
  • Etnisyys
  • Uskonto
  • Kansallisuus
  • Ikä
Kartta tasa-arvon keskusteluaiheista Euroopassa ja muutamassa Afrikan maassa. Esimerkiksi Italiassa, Espanjassa ja Tsekissä puhuttaa eniten sukupuoli-identiteetti ja Ranskassa, Saksassa ja Norjassa seksuaalivähemmistöt.
Worldcom on koonnut tasa-arvokeskustelun aiheita kartalle. Turkoosi kuvaa sukupuoli-identieettiä, oranssi seksuaalista suuntautumista, vihreä erilaisia rajoitteita, harmaa etnisyyttä, punainen uskontoa, keltainen kansallisuutta ja violetti ikää.

Kartasta selviää, että eniten keskustelua käydään sukupuoli-identiteetistä ja seksuaalisesta suuntautumisesta. Worldcomin raportin mukaan niiden osuus on yhdessä hieman yli 35 %. On kuitenkin hyvä huomata, että vaikka ikä ja kansallisuus jäivät prosenttiosuuksissa hännille, niistäkin puhutaan paljon. Itse asiassa ne muodostivat yhdessä yli 20 % kokonaisuudesta. Jakautuminen on siis yllättävän tasaista ja yrityksen onkin tärkeää huomioida toiminnassaan ja viestinnässään kaikki tasa-arvon ulottuvuudet.

Koko raportin ja valtiokohtaiset tulokset näet lataamalla PDF:n Worldcomin sivujen kautta. 

Lataa raportti
Suhdeluvut kuvaavat prosentuaalisesti keskustelunaiheiden osuutta kokonaisuudesta.
Suhdeluvuilla kuvataan eri aiheiden osuutta keskustelusta. Sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöt muodostavat yhdessä noin kolmasosan keskustelusta.

Suomessa käytävässä keskustelussa erottuu etnisyys

Suomen osalta tulokset poikkeavat hieman keskivertoluvuista. Meillä tasa-arvokeskustelu tuntuu keskittyvän etnisyyteen selvästi enemmän kuin muualla Euroopassa ja Afrikassa. Toisaalta iästä ja kansallisuuksista löytyi materiaalia selvästi vähemmän kuin muissa maissa. Worldcom suositteleekin, että näihin tasa-arvon näkökulmiin keskityttäisiin Suomessa erityisesti. 

Jokaisessa yrityksessä ja organisaatiossa pitää huomioida tasa-arvon eri ulottuvuudet ja se on osa ESG-toimia ja vastuullisuusviestintää. Jos yrityksessäsi tarvitaan apua siihen, kuinka toimia tasa-arvoasioissa tai niistä viestimisessä, autamme mielellämme. Medita edustaa Worldcom PR Groupia ainoana Suomessa. 

Vastuullisuusviestinnän palvelumme
Tilaa Kasva kestävästi-uutiskirje

Julkaistu: 20.6.2023
Kuva: Pixabay