Mitä on viestintätoimiston vastuullisuus ja kestävä liiketoiminta? Selvitimme sitä Ecorealin vastuullisuusasiantuntija Lotta Kauppisen kanssa kuluneen syksyn aikana. Aloitimme järjestelmällisen vastuullisuustyön pistämällä ensin itsemme likoon ja laatimalla koko tiimin voimin Meditan oman vastuullisuusohjelman vuosille 2022–2023.

Ensisijaisena tarkoituksena oli varmistaa oman liiketoimintamme kestävä kehitys samaan tapaan kuin laatiessamme viestintätoimistojen vaatimukset täyttävän laatujärjestelmän 2006. Halusimme rakentaa oman ohjelman myös ymmärtääksemme syvällisemmin viestinnän roolia vastuullisuustyön ja kestävän liiketoiminnan tukena.

Vastuullisuusohjelma linjaa oman toimistomme tärkeimmät vastuullisuusteemat ja tavoitteet, joiden avulla kehitämme toimintaamme viikko viikolta ja vuosi vuodelta entistä kestävämmäksi.

Vastuullisuusohjelmamme kolme pääteemaa

  1. Edistämme viestinnän keinoin kestävää liiketoimintaa ja ratkaisuja

  2. Tuotamme luotettavaa tietoa ja rakennamme palveluillamme luottamusta

  3. Luomme aktiivisella vuorovaikutuksella kestävää asiakas- ja työtyytyväisyyttä

Haluamme kehittää itseämme kestävää liiketoimintaa edistävän viestinnän asiantuntijayrityksenä. Perustehtävämme on suojata ja kasvattaa asiakkaidemme yritysarvoa vastuullisen viestinnän keinoin.

Ohjelmatyössä nimesimme meille tärkeimmät teemat omasta toimintaympäristöstämme, megatrendeistä ja sidosryhmien odotuksista. Aktiivinen vuorovaikutus sidosryhmien kanssa on kestävän liiketoiminnan välttämätön edellytys. Omaan toimintaan kohdistuvat odotukset ja näkökulmat on otettava huomioon niin toiminnassa, palvelukehityksessä kuin viestinnässä ja markkinoinnissakin.

Viestintä ja läpinäkyvyys tukemaan kestävää liiketoimintaa

Olemme sitoutuneet YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin. Tunnistimme niistä toimintaamme läheisimmin liittyvät ja listasimme niistä kullekin teemalle tarkemmat vastuullisuustavoitteet. Pääteemojemme toteutumista tukevat yhdeksän laadullista tavoitetta koottiin Meditan vastuullisuuden tiekarttaan. Seuraavassa vaiheessa määrittelemme mittarit GRI-raportoinnille.

Viestintätoimistolta lupa odottaa yhteiskunnallistakin lisäarvoa

Moni tavoitteistamme toteutuu lähinnä asiakastyön kautta – kuten se, että selkeä viestintä ja läpinäkyvyys tukevat liiketoiminnan kestävyyttä. Tai tavoitteemme suojata ja vahvistaa yritysarvoa viestimällä uskottavasti vastuullisuudesta. Tärkeä tavoitteemme on, että liiketoiminnan ja viestinnän eettisyydestä tulee yrityksille ja brändeille tärkeä kilpailutekijä. Haluamme osoittaa nämä tavoitteet saavutetuiksi konkreettisten yritysesimerkkien kautta.

Asetimme lisäksi tavoitteita oman yrityskulttuurin, osaamisen sekä asiakas- ja työtyytyväisyyden kehittämiselle. Vastuullisena yrityksenä viestintätoimisto on myös yhteiskunnallinen toimija, jolta on lupa odottaa lisäarvoa muutenkin kuin veronmaksajana. Jos vastuullisen viestinnän ja kestävän kehityksen viestintätoimiston tehtävä pitäisi ilmaista kahdella sanalla, vastaus olisi ”luottamuksen rakentaminen”.

Kirjoittanut: Tiinu Wuolio
Julkaistu: 01.12.2021