X

Heräsikö uteliaisuus?

Poikkea toimistollamme Helsingissä tai Jyväskylässä. Tai ota meihin yhteyttä sinulle sopivalla tavalla.

Kirjoitus on juttusarjan osa 1/4

Suomea Worldcom PR Groupissa edustava Medita kysyi kansainvälisiltä viestintätoimistopartnereiltaan, kuinka kriittisenä he ja heidän avainasiakkaansa näkevät kestävän liiketoiminnan vaatimukset markkina-alueillaan, ja miten vastuullisuusodotukset näkyvät yritysten viestinnässä.

Suuryritykset ovat toteuttaneet kestävän kehityksen ympäristö-, yhteiskunta- ja hallintostrategioitaan (ESG) jo joitakin vuosia. Jotta isot toimijat voivat saavuttaa omat kestävyystavoitteensa, ne odottavat mitattavissa olevaa vastuullisuutta myös toimitusketjultaan. Eri sidosryhmien odotukset lisäävät painetta tähän, mutta myös EU:n sääntelyn odotetaan tiukentuvan entisestään. Se ei koske vain suuryrityksiä, vaan myös pieniä ja keskisuuria yrityksiä.

Turvatakseen oman tulevaisuutensa kaiken kokoisten yritysten pitää ryhtyä toimiin parantaakseen ESG-pisteitään aivan riippumatta sääntelyn etenemisestä.

”Ei ole väliä, ovatko yritykset suuria vai eivät, niiden on hallittava ESG-vaikutuksensa”, sanoo Klaus Kirchhoff, saksalaisen Kirchhoff Consult AG:n perustaja. Ennen toimiston perustamista hän työskenteli lakimiehenä. Viime vuosikymmeninä Kirchhoff Consultista on kehittynyt kestävän liiketoiminnan, integroidun raportoinnin ja pörssiin listautumisten johtava konsulttiyritys EMEA-alueella.

”Teen parhaillaan yhteistyötä pääomasijoittajien kanssa kahdessa startup-yritysten listautumisannissa. Pankit ovat tehneet meille selväksi, että listautuminen ei ole mahdollista ilman ESG:n kuntoon laittamista”, Kirchhoff kertoo.

“Yrityskoosta riippumatta ESG-strategiaa ja raportointia ei siis voi välttää. Pienemmät yritykset eivät ole vielä tottuneet tähän eikä niillä ole tarvittavaa osaamista, mutta silti niiden on ryhdyttävä toimiin.”

Klaus Kirchhoff huomauttaa, että pankit ovat jo alkaneet pyytää yrityksiltä ESG-raporttia tai -strategiaa. Ilman niitä yritykset eivät saa samoja luottoehtoja kuin saisivat asianmukaisella ESG-valmiudella. Siksi pienemmätkin yritykset ovat alkaneet ottaa yhteyttä asiantuntijoihin ESG-asioissa.

ESG on tullut jäädäkseen – epäilyistä ja kritiikistä huolimatta

Klaus Kirchhoff puhuu siitä, kuinka jokaisen yrityksen, pienen tai suuren, tulee ottaa vastuullisuusasiat huomioon toiminnassaan.
Klaus Kirchhoffin mukaan ei ole väliä onko yritys pieni vai suuri – sen pitää hallita ESG.

Vaikka ESG:n kiireellisyyttä on kritisoitu ja epäilty energiakriisin ja inflaation vuoksi, Klaus Kirchhoff uskoo, että ESG on tullut jäädäkseen. Siihen ohjaavat sekä EU-säännökset että markkinoiden kehitys. Kirchhoff arvioi, että pienemmillä yrityksillä on aikaa varautua ESG-raportoitiin vuoteen 2026 asti, mutta pääomamarkkinoilla toimivien yritysten sijoittajat eivät odota.

”Miksi he odottaisivat, jos on jo niitäkin yrityksiä, jotka täyttävät vaatimukset”, hän kysyy.

Perusteellisen ESG-strategian luominen kestää neljästä kuuteen kuukautta ja lisäksi tarvitaan kaksi kuukautta arviointiin ennen ensimmäisen ESG-raportin tekemistä. Klaus Kirchhoffin neuvo on selvä.

”Aloittaisin heti. On turha odottaa uusia määräyksiä. Tämä ei koske vain rahoitusyrityksiä, sillä myös suuret yritykset odottavat ESG-toimia toimittajiltaan. ESG on strateginen menestystekijä, ja siihen tulisi ryhtyä mahdollisimman pian.”

”ESG on strateginen menestystekijä, ja siihen tulisi ryhtyä mahdollisimman pian.”

Toimitusketjun hallinnan osaamisen kysyntä kasvaa

Kirchhoff Consult kehittää yritysten ESG-strategioita EMEA-alueella. Strategioita tarvitaan konseptien, aikataulujen ja KPI:iden kehittämiseen. Tavoite voi olla esimerkiksi: ”Kasvatamme naispuolisten työntekijöiden määrää johtotehtävissä 50 prosentilla viidessä vuodessa”. ESG-strategiassa kuvataan myös kuinka tavoite saavutetaan, miten konsepti toteutetaan tai miten sitä on muutettava.

Mikä on kiireellisin askel todellisten ESG-tekijöiden parantamisessa ja niistä viestimisessä ihmisille, joille ne ovat tärkeitä ja kiinnostavia?  

Tällä hetkellä painopiste on niin sanotuissa Scope 2 -päästöissä, jotka määrittelevät, miten yritykset mittaavat ostetun sähkön, höyryn, lämmön ja jäähdytyksen kasvihuonekaasupäästöjä.  Kirchhoff toteaa tämän olevan entistäkin tärkeämpää tulevina vuosina. Hänen toimistonsa keskittyy jo asiakkaiden toimitusketjuihin, koska Saksan uusi toimitusketjun vastuullisuuslaki – the German Supply Chain Due Diligence Act – astui voimaan tammikuussa 2023.

Lain mukaan suurten yritysten on hallittava sekä oman toimintansa että tavarantoimittajiensa sosiaaliset ja ympäristöstandardit maailmanlaajuisesti. Myös mahdollisiin ihmisoikeusloukkauksiin on puututtava. Lisäksi riskienhallintajärjestelmien ja valitusprosessien on oltava kunnossa, ja näiden kaikkien edistymisestä pitää raportoida.

Kirchhoff Consult palkkasi vastikään uuden asiantuntijan toimitusketjujen hallintaan ja huomasi, että parhailla osaajilla on nyt kovasti kysyntää. Parhaaseen osaamiseen investoiminen, raportointi ja kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen eivät kuitenkaan riitä. Luonnon monimuotoisuuden suojelemiseen ja ihmisten terveydestä ja turvallisuudesta huolehtimiseen tarvitaan jatkuvia parannuksia samalla, kun liiketoiminta pidetään kannattavana.

Parhaat vastuullisuusasiantuntijat palkataan nyt.
Kuluttajien ja sijoittajien odotukset vaikuttavat yrityksiin jo tänään.

Viestintä on avain menestykseen

Klaus Kirchhoffin mukaan yritykset ovat koosta riippumatta yhä kypsempiä investoimaan ESG:hen sekä sen viestintään ja kehityksensä raportointiin. Kokeneena neuvonantajana hän näkee viestinnän menestyksen avaimena. Hän viittaa sijoittajia ja muitakin sidosryhmiä puhuttelevaan yritystarinaan ja integroituun raportointiin. Näitä varten liiketoiminnan ESG-ulottuvuudet on tärkeää tehdä markkinoille näkyviksi viestinnän, kuten esitysten, verkkosivujen sisältöjen ja raportoinnin keinoin.

Klaus Kirchhoff muistuttaa, että tällainen strateginen neuvonanto jatkuvasti kehittyvällä alalla edellyttää erikoisosaamista.  

”Investointi ESG-luokituksen saamiseksi on noin 30 000 euroa ja lisäksi tarvitaan 15 000 euroa prosessin hallintaan ja viestintään. Pörssinoteeratut, ESG-strategiaa toteuttavat yritykset saavat lisää ESG-kriteereillä varustettuja sijoittajia ja lopulta paremman aseman markkinoilla. Se ei ole kustannus, vaan investointi”, hän lisää.

Hän korostaa, että ESG:stä ja sen viestimisestä tulee entistä tärkeämpää, sillä tämä tieto on elintärkeää sijoittajille ja pankeille. Se on myös elintärkeää, kun houkutellaan  lahjakkaita urapolkua suunnittelevia ihmisiä.

ESG:n edistäminen yrityksissä vaatii asiantuntijoita.
ESG:n edistäminen yrityksissä vaatii osaamista.

On yhä tärkeämpää pysyä totuudessa

Onnistunut ESG-strategia edellyttää jatkuvaa parantamista sekä jatkuvaa viestintää.

”ESG-luokituksen alussa riskiluokitus voi olla keskitasolla, mutta tavoitteena on oltava pieni riski. Tämä tarkoittaa, että lähivuosina yritysten on päästävä alhaisen riskin luokkaan saadakseen parempia ehtoja luotoilleen. Tämä on jatkuva prosessi”, Klaus Kirchhoff selittää.

Kuinka hyvin ESG-palveluntarjoajat Euroopan markkinoilla vastaavat näihin tarpeisiin? Kirchhoffin mukaan suuret toimijat, kuten Deloitte, EY, KPMG ja PwC, investoivat paljon hyviin ihmisiin päästäkseen markkinoille.

”Heidän perinteinen henkilöstönsä ei pysty näihin palveluihin, vaan heidän on palkattava ESG:hen erikoistuneita ihmisiä. Ongelmana on, että heitä vain ei ole tarpeeksi”, hän sanoo.

Myös alalla toimivien PR- ja viestintätoimistojen on panostettava uuteen osaamiseen. Klaus Kirchhoff viittaa suureen saksalaiseen asiakkaaseen, Euroopassa toimivaan  yritykseen, joka palkkasi ensin kestävän kehityksen toimiston Lontoosta.

”Tulos oli vain tyypillistä PR-blah-blahia, joten he eivät julkaisseet sitä ollenkaan. Perinteinen PR ja viestintä eivät mene tarpeeksi syvälle ja viestit eivät ole uskottavia. On tärkeämpää kuin koskaan olla totuudenmukainen ja luotettava”, hän korostaa.

”Perinteinen PR ja viestintä eivät mene tarpeeksi syvälle ja viestit eivät ole uskottavia. On tärkeämpää kuin koskaan olla totuudenmukainen ja luotettava”, Klaus Kirchhoff sanoo. 

Hänen oma toimistonsa palkkaa osaajia, joilla on kestävän kehityksen tausta. He oppivat viestintää tiimien sisällä. Kuuden kuukauden jälkeen he ovat päteviä ESG-viestijöitä, koska tiimeillä on meneillään niin monta projektia, missä osaaminen kasvaa.

Kun Kirchhoff Consultin asiantuntijat kehittävät ESG-strategiaa, he kysyvät asiakkaan edistymisestä hyvinkin kriittisiä kysymyksiä. Kirchhoff huomauttaa, että näistä asioista pitää viestiä avoimesti. Ellei tavoitteita saavuteta, on selitettävä miksi ei – ja mitä heidän täytyy tehdä onnistuakseen siinä tulevaisuudessa.

”Viestinnän on oltava hyvin selkeää ja faktoihin perustuvaa, eikä pidä yrittää maalata parempia kuvia kuin todellisuus on.”

Klaus Kirchhoff uskoo, että hyvä viestintä tuo aina lisäarvoa. Jos yritys kokee olevansa aliarvostettu, hänen mukaansa syy on, ettei siitä viestitä riittävästi.

”Yrityksen käyvän arvon määrittämiseksi täytyy esittää kaikki tiedot objektiivisesti, jotta sijoittaja voi tehdä parhaan arvion. Sijoittaja on tyytyväinen, jos yritystä ei yliarvioida, sillä pitkän aikavälin näkökulma on heille niin tärkeä.”

Tilaa Kasva Kestävästi-uutiskirje

Kirjoittanut: Tiinu Wuolio
Julkaistu: 17.4.2023

Lue teksti englanniksi täältä.

Sinua voisi kiinnostaa myös:

Suomen ESG-kehitysvaihetta arvioimme tuoreiden tutkimustietojen sekä kymmenien yritysjohdon, sijoittajien ja asiantuntijoiden haastattelujen perusteella viime syystalven ja kevään 2023 kuluessa. Siitä lisää täällä.

Tarkastelussa Iso-Britannia: Joko yritysten ESG-työllä on kiire ja miten vastuullisuusodotukset näkyvät niiden viestinnässä?

Ruotsia ja erityisesti myllerrykseen joutuneeseen kiinteistö- ja rakennusalaa käsittelimme täällä.