X

Heräsikö uteliaisuus?

Poikkea toimistollamme Helsingissä tai Jyväskylässä. Tai ota meihin yhteyttä sinulle sopivalla tavalla.

Alan johtava asema velvoittaa, toimimme jo ympäristötoimialalla, tuotekehitys on mennyt nopeasti eteenpäin. Tällaisia kommentteja kuultiin Meditan vastuullisuuseminaarin paneelissa 19.4. esiintyneiltä yrityksiltä. Vastuullisuuden odotukset ja vaatimukset ovat loikanneet muutamassa vuodessa ison askeleen eteenpäin.

Ympäristö- ja vastuullisuusasioiden käsittely on lisääntynyt myös mediassa viime vuosina, mutta media ei yritysten mielestä vielä mene aiheessa kovin syvälle. Näkyvyyttä sekä omalle työlle että vastuullisuusasioille yleensä toivottiinkin lisää, ja yritykset lisäävät myös omaa viestintäänsä.

Jätteenkäsittelyn koneita valmistavan Tanan markkinointijohtaja Kirsi Ahonen kertoi, että vastuullisuustyö on yrityksessä edennyt vaiheittain, ja siihen on ollut tärkeää saada myös ulkopuolista tukea. Painetta vastuullisuustyöhön tuli yhtä aikaa monelta suunnalta, niin omistajilta, asiakkailta kuin kehittyvistä säädöksistäkin.

Vastuullisuushankkeessa ulkopuolisten toimijoiden kanssa huomasimme, että kun vastuullisuuden purkaa pienempiin steppeihin, se on hallittavissa. Jos koetaan, että vastuullisuudella on yritykselle iso merkitys, työ kannattaa tehdä”, Ahonen painotti.

Timo Keränen ja Kirsi Ahonen Meditan seminaarin paneelikeskustelussa.
Paneelikeskustelua johdatteli toimittaja Timo Keränen. Tanan Kirsi Ahonen kertoi, että vastuullisuustyö on edennyt kumppaneiden kanssa sujuvasti.

Daikinin toimitusjohtaja Mikko Ropponen puolestaan totesi, että alan johtava asema velvoittaa. 

Vastuullisuus on meille tosi tärkeää. Suomen yhtiölle vaatimukset tulevat konsernista, mutta ne ovat meillä ihan toiminnan ytimessä”, Ropponen painotti. 

Käsitteenä vastuullisuus on laaja ja vaikea. Se on pureksittava pieninä palasina.”

Daikin vaudittaa vastuullisuuttaan ja myyntiään ostamalla jokaista myytyä tuhatta lämpöpumppua kohden hehtaarin metsää.

Kaikki kolme yritystä ottavat huomioon myös viherpesun vaaran ja haluavat varmistaa, että asiat, joista kerrotaan ovat mitattavia ja tosia. Daikin haluaa myös kirittää koko toimialaa keräämällä kylmäaineita muiltakin toimijoita.

”Haluamme koko toimialan mukaan, vaikka se ei ole meille bisnestä. Haluamme tuoda kiertotalouden koko toimialalle. Tämä malli on syntynyt Suomessa, mutta globaalisti on muita malleja”, Mikko Ropponen mainitsi.

Nuoria osaajia kiinnostavia aiheita

Ropponen muistutti, että geopoliittiset ja geoekonomiset asiat vaikuttavat yhä enemmän kaikkialla ja yrityksen oma vastuullisuus korostuu. Daikinin hankintaketjut ovat pitkälti eurooppalaisia.

Minulla on 90 000 työkaveria, ja määrä kasvaa edelleen. Työntekijöitä on vaikea saada, vaikka ala on kuuma. Meillä on kehitetty opintopolku, miten alalle pääsee sisään. Nuoria halutaan houkutella muun muassa kestävän kehityksen näkökulmilla.”

Myös Tanan Kirsi Ahonen totesi, että alalle on ollut aiemmin vaikea houkutella uusia osaajia. Nyt rekrytoinnessa on alkanut kuitenkin näkyä, että jätealalle eli ”hyvien puolelle” halutaan töihin.

Maiden ja maanosien väliset erot ovatkin vastuullisuusasioissa suuria ja kansainväliset toimitusketjut aiheuttavat yrityksille haasteita. 

Molokin  tuote- ja markkinointijohtaja Samuli Hellemaa totesi, että yrityksessä, jolla on vientiä globaalisti, huomataan, kuinka suuria erot ovat Euroopan ja muiden maiden osalta.

Daikinin Ropposen mukaan on kulttuurisidonnaista, mikä on ajurina taustalla, esimerkiksi millaisessa kehitysvaiheessa  kehitysasemassa yhteiskunta on. Myös sukupolvieroja on nähtävissä.

Mikko Ropponen, Samuli Hellemaa, Kirsi Ahonen ja Timo Keränen.
Daikin Mikko Ropponen ja Molokin Samuli Hellemaa ovat huomanneet, että vaatimukset vastuullisuudesta ovat kasvaneet todella nopeasti.

Nopea harppaus eteenpäin

Hellemaa kertoi esimerkin, kuinka nopeasti kestävän kehityksen painotukset ovat edenneet.

Meillä oli 2,5 vuotta sitten tuotekehityspäivä, jossa oli osallistujia kuudesta maasta. Mietimme mistä näkökulmista tuotteita voidaan kehittää, että ne palvelevat vielä paremmin asiakkaita. Illan lopuksi tanskalaiset kysyivät, käytetäänkö tuotteissa kierrätysmateriaaleja. Ja tämä oli siis vasta 2,5 vuotta sitten.”

Seuraavien vuosien aikana Molokissa on kiinnitetty vastuullisuuteen paljon huomiota, ja kierrätysmateriaalit ovat lisääntyneet tuotteissa kymmeniä prosentteja. Tuotteiden aiheuttamasta ympäristökuormituksesta laskettiin ensimmäinen hiilijalanjälki 2019. Nyt se on päivitetty ja kehitystä pystytään arvioimaan.

Klaus Kirchhoff kommentoi paneelia yleisöstä.
ESG-asioita konsultoiva Klaus Kirchhoff korosti, että yritysten kannattaa käyttää omia kanaviaan tehokkaasti vastuullisuusasioiden viestintään eikä odottaa, että median toimintatavat muuttuvat.

Kun työssä on päästy alkuun, yritysten täytyy ratkaista, miten ESG-toimintaa johdetaan, kun se ulottuu kaikkiin funktioihin.

Ihmiset täytyy saada ymmärtämään sen tärkeys ja toimimaan itsenäisesti sen edistämiseksi. Vuosittaiset seminaarit eivät riitä”, korosti Mikko Ropponen.

Kaikissa paneeliin osallistuneissa yrityksissä henkilöstö on ottanut vastuullisuuden ja kestävän kehityksen painotuksen innostuneesti vastaan. Tanan Kirsi Ahonen kertoi, että henkilöstö toivoo vastuullisuutta ja he haluavat tietää, mitä se jokaisen omassa työssä ja arjessa tarkoittaa. 

Tilaa Kasva Kestävästi-uutiskirje

Kirjoittanut: Marja Keränen
Kuvat: Lauri Kaivo-oja
Julkaistu: 25.4.2023