X

Heräsikö uteliaisuus?

Poikkea toimistollamme Helsingissä tai Jyväskylässä. Tai ota meihin yhteyttä sinulle sopivalla tavalla.

Pienenkin yrityksen on korkea aika ottaa huomioon vastuullisuus omassa liiketoiminnassaan. Asianajotoimisto Eversheds Sutherlandin osakas, asianajaja ja varatuomari Vesa Turkki kertoi miksi kaikkien yritysten pitäisi aloittaa vastuullisuustyönsä viivyttelemättä.

Onko organisaatiosi saanut jo kyselyitä, miten vastuullisuusasiat teillä hoidetaan? Asianajotoimisto Eversheds Sutherland on huomannut yritysvastuun ajankohtaistuneen erityisesti viime aikoina. 

”Jos olisimme vuosi sitten puhuneet ESG-asioista toimitusjohtajille tai medialle, aika harva olisi kiinnostunut. Näiden asioiden tiimoilta puhelimemme eivät soineet lokakuussa, ja nyt soi joka viikko”, sanoo Eversheds Sutherlandin osakas Vesa Turkki. 

Turkin mukaan kehitys lähtee tällä hetkellä yrityksistä, jotka pyrkivät vastaamaan eri sidosryhmiensä odotuksiin. Esimerkiksi pankit punnitsevat jo ESG-tekijöitä yritysluottoja harkitessaan, yritysasiakkaat arvioidessaan osatoimittajiaan ja osaajat tulevia työpaikkojaan. Pienten ja keskisuurten yritysten vastuullisuuteen liittyvä lainsäädäntö on vasta tulossa, mutta sitä ei kannata jäädä odottamaan.

Lainsäädäntö ei ole yrityksen tärkein syy edistää ESG:tä

Vesa Turkin mukaan tällä hetkellä sidosryhmien kiinnostus ESG-asioihin on tärkeämpi asia kuin säännösten lähivuosina tuleva voimaantulo. Hän vastasi yleisökysymykseen, riittääkö vastuullisuustyössä, että tekee juuri sen mitä vaaditaan? Riittääkö minimi?

Vesa Turkki Meditan vastuullisuusseminaarissa Helsingissä.
Eversheds Sutherlandin osakas Vesa Turkki korosti puheenvuorossaan, että vastuullisuustyöhön tulee ryhtyä viivyttelemättä.

”Kukaan ei tiedä riittääkö se. Mutta sen näkee henkilöstön tyytyväisyydessä, alihankkijana, pankeissa lainasta, lasten kommenteista kotona. Kun henkilökunta ja asiakkaat alkavat kysellä vastuullisasioista, viimeistään silloin pitäisi herätä ja tehdä jotain”, Turkki sanoo. 

Hän erittelee kolme ajuria, jotka kannustavat yrityksiä huolehtimaan ESG:stä. 

1. Lainsäädännön vaatimukset

Lainsäädännön vaatimukset edustavat jo mainittua minimitasoa. EU:n taksonomia-asetus, kestävyysraportoinnin direktiivi ja yritysvastuudirektiivi tulevat voimaan vaiheittain. 

2. Sidosryhmien vaatimukset ja odotukset

Sidosryhmien asettamat odotukset ovat kiireellisempiä ja tärkeämpiä kannusteita yrityksen ESG-toimien aloittamiseen tai kehittämiseen. Sidosryhmät riippuvat aina organisaatiosta. On myös hyvä muistaa, että vastuullisuusnäkökulmasta sellaisetkin sidosryhmät voivat olla tärkeitä, joita ei muuten välttämättä tunnistettaisi sidosryhmäksi.

Esimerkkejä sidosryhmistä ovat henkilöstö, omistajat, sijoittajat, asiakkaat, kansalaisjärjestöt, päättäjät, media ja yrityksen koko toimitusketju. 

3. Omistajien ja johdon aloitteellisuus

ESG:tä on mahdotonta edistää ilman johdon tukea. Turkki muistuttaa, ettei yritysvastuu ole mikään irrallinen saareke yrityksen toiminnassa, vaan se on keskeinen osa koko yrityksen strategiaa, ja sitä kehitetään jatkuvasti. 

”Vastuullisuuden kovin vaatimustaso lähtee yrityksestä itsestään: omistajien ja johdon arvoista ja visiosta sekä niistä johdetusta tavoitetasosta”, Turkki tiivistää. 

EU-lainsäädännön koukeroita

EU:n taksonomia-asetus (SFDR) edellyttää yli 500 henkilön pörssiyrityksiltä sekä pankeilta ja sijoittailta ilmastovaikutusten raportointia. Vaikka puhutaankin ensisijaisesti ESG:n ympäristönäkökulmasta, Turkin mukaan asetus vaikuttaa myös yrityksen sosiaalisen ja hallinnollisen vastuullisuuden raportointiin. 

Kestävyysraportointiin (CSRD) kuuluu velvollisuus julkaista yritysvastuuraportti osana yrityksen toimintakertomusta, erillisenä kestävyysraporttina. Kestävyysraportointi koskee  lähivuosina yhä pienempiä yrityksiä. Kestävyysraportti pitää myös auditoida ulkopuolisella osapuolella, kuten tilintarkastajalla, jotta saadaan riippumaton varmennus tiedon oikeellisuudesta. 

Turkki muistuttaa myös datan keruun tärkeydestä. Datan pitää olla tarkkaa ja läpinäkyvää, jotta tietomäärä pysyy hallinnassa. 

Yritysvastuudirektiivi (CSDD) koskee suuria yrityksiä ja se velvoittaa yritykset tunnistamaan ja lopettamaan yrityksen sellaiset toimet, joilla on negatiivisia ihmisoikeus- ja ympäristövaikutuksia. 

Huomionarvoista on, että suuret yritykset joutuvat tarkastelemaan alinhankintaketjunsa vastuullisuutta, jolloin alihankintaketjun pieni yritys on epäsuorasti asetuksen alaisena. 

Mistä aloittaa oma vastuullisuustyö?

Ei ihme, jos ESG tuntuu suurelta palalta pureksittavaksi. Tärkeintä on olla perillä siitä, missä omassa yrityksessä ollaan menossa ja millainen tilanne on omalla toimialalla. Nykytilan arviointi antaa tietoa siitä, mitä pitää korjata ja mikä on jo kunnossa. Sidosryhmien vaatimukset ja kilpailijat on otettava huomioon. 

Meditan seminaarissa ESG-työn kulusta kertoi Tanan markkinointijohtaja Kirsi Ahonen. Tana valmistaa kiinteän jätteen käsittelyssä käytettäviä koneita pääosin vientiin. 

”Ympäristötekniikan yrityksenä olemme kiertotalouden ytimessä, ja ajattelimme pitkään, että meidän ei tarvitse sen takia korostaa omaa vastuullisuuttamme. Silmiäavaava hetki oli, kun monikansallinen yritys pyysi meiltä vastuullisuusselvitystä. Paljon oli jo tehty, mutta ei jäsennellysti”, Ahonen kertoo. 

Tanan markkinointijohtaja Kirsi Ahonen Meditan vastuullisuusseminaarissa.
Tanan markkinointijohtaja Kirsi Ahonen kertoi puheenvuorossaan, että Tanalla oli jo tehty paljon vastuullisuuden eteen jo ennen varsinaisen ESG-projektin aloittamista.

Tana on ollut mukana Meditan ja sen yhteistyökumppaneiden kehityshankkeessa, jossa tehtiin kattava nykytilanteen kartoitus ja ehdotukset jatkosta. Ahonen on tyytyväinen siihen, miten kevyt prosessi oli yritykselle. 

Ahonen kertoi myös, että vastuullisuustyöhön ryhtyminen sai positiivisen vastaanoton yrityksen hallitukselta. Vesa Turkki on huomannut saman monen muun yrityksen kohdalla. 

Vastuullisuusviestinnässä minimi eri riitä

Vesa Turkki kysyi, mitä ESG:hen panostuksesta sitten saadaan irti. Yritysmaailmassa ei riitä, että esimerkiksi henkilöstö on tyytyväisempi, vaan kehityspanoksille halutaan myös takaisinmaksua. 

”Edustamme sekä myyjiä että ostajia yrityskauppatilanteessa. Ostaja voi olla iso yritys, joka tekee aktiivisesti töitä ESG:n eteen. Niitä kiinnostaa, ovatko ostettavan yrityksen asiat kunnossa. Ne tutkivat ja haluavat tietää, miksi juuri tämä yritys Suomesta ostetaan”, Turkki selittää. 

Yrityksen arvo mitataan markkinoilla toimitusketjun osana. Eversheds Sutherlandin käsitellessä toimeksiantoja, on normaali käytäntö rastia ruutuihin esimerkiksi tasa-arvo-suunnitelman olemassaolo. 

Vastuullisuudesta voi siis tehdä kilpailuedun, mutta se on sitä vain asianmukaisesti viestittynä. Sillä, että noudattaa lakeja, ei kuitenkaan ole uutisarvoa. Vastuullisuusviestinnässä puhutaankin enemmästä kuin lain ja säädösten noudattamisesta. Mitä juuri teidän yrityksenne tekee paremmin kuin muut tällä osa-alueella?

Tilaa Kasva Kestävästi-uutiskirje

Kirjoittanut: Aino Soutsalmi
Kuvat: Lauri Kaivo-oja
Julkaistu: 25.4.2023