X

Heräsikö uteliaisuus?

Poikkea toimistollamme Helsingissä tai Jyväskylässä. Tai ota meihin yhteyttä sinulle sopivalla tavalla.

Kestävän liiketoiminnan kehityspolulla korostuu nyt uudella tavalla kaksi lahjomatonta toimintoa – vastuullisuusviestintä ja tiedolla johtaminen. Ensin mainittu rakentaa rehellistä tilannekuvaa ja luottamusta sidosryhmien kanssa. Jälkimmäinen pitää huolen tosiasioista ja vastuullisuuskehityksen todentamisesta, joita ilman ensimmäinenkään tehtävä ei onnistuisi.

Siksi Viestintätoimisto Medita ja tiedolla johtamisen asiantuntija Pengon kehittävät nyt yhdessä palvelukokonaisuutta, jolla pienet ja keskisuuret yritykset voivat varmistaa liiketoimintansa jatkuvuutta ja kasvua. Kaiken kokoisilta yrityksiltä odotetaan kykyä kertoa toimintansa vaikutuksista ympäristöön, ihmisiin ja yhteiskuntaan. Puhutaan yritysvastuusta ja kirjainyhdistelmästä ESG.

Mikä ihmeen ESG ja vielä D?

Kirjainyhdistelmä ESG vaatii edelleen auki kirjoittamista: environmental, social ja governance eli ympäristön, sosiaalisen ja hyvän hallinnon muodostama yritysvastuun kokonaisuus. PK-yrityksellekään ei enää riitä, että se raportoi ulospäin vain taloutensa tilasta. On kyettävä kertomaan uskottavasti myös siitä, miten sen tapa toimia vaikuttaa ilmastoon, luonnon monimuotoisuuteen ja ihmisten sekä yhteiskunnan hyvinvointiin. Tätä tietoa ja dialogia (D) tarvitaan myös kestävän liiketoiminnan johtamiseen.

Tarjouspyynnöissä kysellään jo yleisesti yritysvastuusta siinä missä tuotteista ja toimitusehdoista. Paitsi tilausten, myös lainarahoituksen ehdot ja saaminen voivat riippua siitä, miten hyvin ESG+D-asiat ovat hoidossa. Sijoituksia tai yrityskauppoja tuskin enää tehdään arvioimatta ESG:hen liittyviä riskejä ja mahdollisuuksia ja sitä, miten niistä viestitään. Yritysviestintään ja markkinointiin vaikuttava EU:n viherväittämädirektiivi on vielä vaiheessa, mutta yleisluontoiset ympäristöväittämät päätyvät jo nyt kilpailu- ja kuluttajaviranomaisten kriittiseen käsittelyyn.

ESG-kehittäminen alkaa harvoin nollasta

Onneksi pk-yrityksen ei tarvitse lähteä ESG-kehittämiseen nollapisteestä. Järjestelmällisessä tilannearviossa tunnistetaan tyypillisesti asioita, joissa yritys on parantanut esimerkiksi toimintansa energiatehokkuutta, kierrätysastetta, työturvallisuutta tai urakehityksen tasa-arvoa. Monella firmalla on jo määriteltyinä arvoja ja mittareita, jotka ohjaavat toimintaa tehokkaampaan ja vastuullisempaan suuntaan. Kokonaisuutta vain ei vielä kuvata yritysvastuun viitekehyksessä. Moni yritystarina kaipaa päivitystä antaakseen kuvan siitä, mikä sidosryhmiä nyt kiinnostaa.

Kartalle hankkiutuminen ei ole erityisen työlästä, mutta opiskeltavaa riittää. Kunhan tilannekuva on päivitetty, organisaation vastuullisuustavoitteet asetettu ja käytännön suunnitelma niihin pääsemiseksi tehty, tarvitaan tietoa, dataa. Tarvitaan mittaristo, jonka avulla voi seurata suunnitelman toteutumista ja todentaa toimintansa tai tuotteensa vastuullisuus. Mittareiden avulla voi johtaa, mutta myös viestiä johdonmukaisesti ja vakuuttavasti siitä, mikä omalla alalla on ESG:n näkökulmista olennaista.

Yrityksen vastuullisuus ei ala viestinnästä

Yrityksen ESG-kehittämisen ja vastuullisuusviestinnän tarpeita ei kannata yrittää ratkoa vain viestinnällä. Tässä tarvitaan ESG-strategiaa, joka ulottuu liiketoiminnan luihin ja ytimiin, mikä ei onnistu ilman osaavia kumppaneita. Viestintätoimisto Medita on löytänyt erikoistuneita kumppaneita tuottamaan palapeliin saumattomasti yhteensopivia palasia kohtuullisin panoksin.

Kun lähdetään liikkeelle tilannekuvasta ja siitä datasta, jota jo valmiiksi kootaan ja seurataan, kehittämisen kynnys ei nouse liian korkeaksi. Yrityksillä on usein vastuullisuuteen liittyvää hyödyllistä dataa jo olemassa, mutta se on hajallaan eri järjestelmissä ja tiedostoissa eri puolilla organisaatiota. Tarvittavan tiedon kerääminen käsityönä ja sen vertailukelpoisuuden arviointi ja raportointi vievät paljon aikaa. Yhtenäinen näkymä kehittämistoimien vaikuttavuuden ja vastuullisuuden kehittymiseen jää silloin puuttumaan.

Datan kerääminen organisaation sisältä voi muistuttaa yhdistä pisteet -tehtävää.
Yrityksillä on usein vastuullisuuteen liittyvää hyödyllistä dataa jo olemassa, mutta se on hajallaan eri järjestelmissä ja tiedostoissa eri puolilla organisaatiota. Pitää siis yhdistää pisteet.

Oma data ketterästi yhteen näkymään

Tiedolla johtamisen asiantuntijatalo Pengon tarjoaa selkeän konseptin yritysvastuun osa-alueita kuvaavan ESG-dashboardin rakentamiseksi. Kehittäminen etenee vaiheittain mittariston määrittelystä datan tunnistamiseen, keräämiseen ja visualisointiin. Se etenee ketterästi jo olemassa olevan tiedon visualisoinnista suunnitelmaan siitä, mitä prosesseja tarvitaan vielä puuttuvan datan tuottamiseksi.

Kestävyyden yritys- ja toimialakohtaiset mittarit määritellään yhdessä asiakkaan kanssa. Kun avainmittarit vastuullisuuden eri osa-alueille on kuvattu ja tarvittava data tunnistettu, suunnitellaan mittariston toteutus. Näin ajantasainen vastuullisuustieto voidaan tuoda yhdelle alustalle ja yhteen näkymään raportointityökalujen avulla.

Pengonin ratkaisu ei ole vain vastaus asiakkaiden tai viranomaisten vaatimuksiin. Se auttaa liiketoiminnan johtamista parantamalla tiedon vertailtavuutta kokonaisvaltaisesti. Keskeisiä hyötyjä ovat myös läpinäkyvyyden lisääntyminen ja eri lähteistä tulevan tiedon hallinnoinnin ja seurannan helpottuminen. Avainmittareiden datan visualisointi yhteen paikkaan ja tiiviiseen näkymään selkeyttää organisaation vastuullisuustavoitteet ja tukee niiden saavuttamista. Tämä tarjoaa parhaat lähtökohdat niin johtamiselle kuin sidosryhmiä kiinnostavalle luotettavalle vastuullisuusviestinnälle.

Aloita vastuullisuustyö tänään
Tilaa Kasva Kestävästi-uutiskirje

Kirjoittanut: Tiinu Wuolio
Julkaistu: 4.9.2023
Päivitetty: 6.9.2023