Viestinnän eettinen neuvottelukunta VEN julkisti huhtikuussa 2023 päivitetyt viestinnän eettiset ohjeensa. Ne oli laadittu vain viisi vuotta aiemmin neuvottelukuntaa perustettaessa. Kovin isoja muutoksia ohjeisiin ei uudistuksessa tullut, vaikka maailma muuttuu myös viestinnän kantilta katsottuna vinhaa vauhtia. Jotain uutta kuitenkin, sillä yksittäisen viestijän vastuuta tarkastellaan nyt aiempaa laajemmin organisaatiokulttuurin valossa.

Teknologian kehitys tarjoaa epäeettiselle viestinnälle yhä hienostuneempia mahdollisuuksia. Toki innovaatioiden ansiosta myös vilpittömillä viestijöillä on entistä osumatarkempia työkaluja pakissaan. Kohdentaminen digimediassa herättää epäilyksiä, mutta auttaa myös välttämään turhaa hälinää.

Perusasiat ovat ennallaan: Eettisesti kestävä viestintä ei salaile tarkoitusperiään eikä jätä kertomatta yleisölleen olennaisia tietoja. Vastuullinen viestintä on myös ymmärrettävää, mikä voi monimutkaisessa maailmassa olla ihan objektiivisesti tarkasteltuna ammatillisesti haastavaa. Tätä odotetaan tosin muiltakin kuin viestinnän ammattilaisilta. Viestinnän osaaminen on tarpeen kaikille työelämässä, johtamisessa ja yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa.

Viestimättä jättäminen ei ole eettisesti kestävää

Somealustat ja niiden toimintaa ohjailevat algoritmit ovat tehneet keskusteluista entistä alttiimpia vastakkainasetteluille ja niin tahallisille kuin tahattomille väärinkäsityksille. Mielensäpahoittajille on runsaasti materiaalia tarjolla, ja perinteinenkin media poimii mielellään somesta draaman aineksia.

Myös some-alustan valinta vaatii eettistä harkintaa. Tietämättömyys niiden tuntemattomista toimintaperiaatteista ei vapauta viestijää vastuusta. Siksi VENin uudet ohjeet kiinnittävät erityistä huomiota viestintäkulttuuriin ja sen arvopohjaan. Ei todellakaan riitä, että viestinnässä noudatetaan lain kirjainta. Organisaatioilta ja vaikuttajilta odotetaan yhä vahvemmin vastuullisuutta, joka taas edellyttää eettisen tarkastelun kestävää viestintää ja dialogia sidosryhmien kanssa. Se tarkoittaa viestinnän etiikan jatkuvaa pohtimista, tietoisia valintoja ja tekoja päivittäisessä työssä. Jos tämä tuntuu vaikealta, kannattaa huomata, ettei viestimättä jättäminenkään ole eettisesti kestävää.

VEN muistuttaa, että avoin, aktiivinen ja kunnioittava vuorovaikutus on viestinnän ydintä. Viestinnän ammattilaisen tehtävä on rakentaa luottamusta, joka rakentuu rehellisyydelle. Arvostus on rakentavan keskustelukulttuurin perusedellytys. Näistä periaatteista löytyvät viestinnän eettisten ohjeiden otsikot: avoimuus, rehellisyys, luotettavuus ja arvostus.

Faktantarkistus tärkeä osa ammattimaista viestintää

Tiedonhankinta, lähdekritiikki ja faktantarkistus ovat tärkeitä taitoja viestijöille. VENin ohjeissa muistutetaan, että viestinnän ammattilainen esittää vain todennettavissa olevia väittämiä. Hän ei esitä sellaista, minkä tietää virheelliseksi, eikä tosiakaan väittämiä tavalla, joka johtaisi harhaan. Lisäksi hän korjaa aina virheelliseksi osoittautuneen väittämän.

Nämä linjaukset herättivät keskustelua siitä, miten pitkälle tätä ohjetta on mahdollista noudattaa. Kenellä olisi resursseja korjata kaikki mahdolliset virheelliset väittämät? Tarkoitus ei olekaan, että faktantarkistuksesta tulisi joka viestijän elämäntapa. Sen sijaan omat erehdykset on syytä korjata, kun se aiheelliseksi osoittautuu.

VEN vaalii myös journalistin ohjeista tuttua ajatusta näkemysten ja mielipiteiden erottamisesta tosiasioista. Inhimilliseen ajatteluun kuuluu monenmoista harhaa ja vinoumaa, jotka viestinnän ammattilaisen tulisi tunnistaa myös omalla kohdallaan.

Mikä muuttui viestinnän eettisissä ohjeissa?

VENin itsetutkiskelussa ja eettisten ohjeiden uudistamisessa keskusteltiin paljon yksittäisen viestintäammattilaisen asemasta organisaation sisällä. Miten paljon hänellä on vaikutusvaltaa siihen, miten eri sidosryhmien kanssa viestitään? Kulkeeko tieto talon sisällä, ymmärtävätkö kaikki vastuunsa viestinnän ja toiminnan kokonaisuudessa? Jos viestinnän ammattilainen joutuu omassa organisaatiossaan tai toimeksiantajansa kanssa eettiseen pinteeseen, hän voi hakea tukea alan yhteisistä pelisäännöistä.

Sekä akateemisista asiantuntijoista että käytännön viestintäammattilaisista koottu neuvottelukunta tarjoaa selkänojaa viestijöille, jotka muuten jäisivät näkemyksineen yksin muiden intressien varjoon.

Uusituissa ohjeissa todetaan, että viestinnän ammattilainen vahvistaa työnantajansa tai toimeksiantajansa luotettavuutta esimerkiksi tunnistamalla ja tuomalla esiin viestinnälliset haasteet ja riskit. Lojaalius työnantajaa kohtaan ei tarkoita vaikenemista vaan sitä, että varoittaa asianosaisia ajoissa mahdollisuudesta mokata.

Kirjoittanut: Tiinu Wuolio
Kirjoittaja edustaa Marketing Finlandin viestintätoimistoja Viestinnän eettisessä neuvottelukunnassa ja oli mukana sen eettisten ohjeiden päivitystyössä. Marketing Finlandin viestintätoimistot ovat sitoutuneet VENin ohjeisiin ja päivittävät parhaillaan omia alakohtaisia periaatteitaan niiden valossa.

Kuva: Unsplash

Julkaistu: 1.6.2023