X

Heräsikö uteliaisuus?

Poikkea toimistollamme Helsingissä tai Jyväskylässä. Tai ota meihin yhteyttä sinulle sopivalla tavalla.

hbspt.forms.create({ region: "na1", portalId: "2009444", formId: "b15c086a-528f-4899-b8cd-84a64fa76e56" });

Yritysjohtajat aikovat panostaa entistä enemmän teknologiaan ja erityisesti tekoälyyn, selviää Worldcom Confidence Indexin erityisraportista. Yritysjohdon ja kuluttajien odotusten täyttäminen vaatii teknologiayrityksiltä myös viestinnällistä osaamista. 

Sekä yritysjohdon että kuluttajien näkemykset mukaan

Worldcom julkaisi tammikuussa tekoälyn avulla kootun Confidence Index -raportin, joka keskittyi erityisesti teknologia-aiheisiin. Selvityksessä kartoitettiin sitä, miten yritysjohtajat suunnittelevat käyttävänsä teknologiaa vastatakseen maailmanlaajuisiin haasteisiin, kuten taloustilanteeseen ja inflaatioon. Myös kuluttajien odotukset ja asenteet vaikuttavat teknologiaan liittyviin päätöksiin yrityksissä. 

Datan pohjalta on koottu ohje teknologiayritysten käyttöön. Se sisältää yritysjohtajien ja kuluttajien näkemysten lisäksi Worldcomin asiantuntijoiden ohjeita yritysten viestintään. Ohjeessa korostetaan myös sitä, että yritysten toiminnalla on seurauksia niin viestinnällisesti kuin sidosryhmien luottamuksen kannalta. Englanninkielisen ohjeen voi ladata tämän artikkelin lopusta. 

Yritysjohto näkee erityisesti tekoälyn suojana lamaa vastaan

Raportin tulokset viittaavat siihen, että hybridityö on todellakin tullut jäädäkseen. Toisaalta ilmenee huolta siitä, että ihmisten välinen kuilu IT-taitojen osalta levenee. Seurauksena saattaa olla ohjelmien kehittäminen suuntaan, jossa koodaustaitoja ei tarvita. 

Sekä vuoden 2022 tarkastelujaksolla heinäkuusta joulukuuhun että tuoreissa WCI-luvuissa joulukuulta näkyy selvä trendi. Tekoälystä sekä teknologian mahdollisuuksista edistää innovaatioita ja yhteistyötä keskustellaan yritysjohtajien keskuudessa vilkkaasti. Itse asiassa aihepiiri oli joulukuun mittauksen mukaan ainoa, josta puhuttiin enemmän kuin ennen. Erityisesti tekoäly vaikuttaa huokuttelevalta sijoituskohteelta. Oikein käytettynä teknologia voi olla keino pienentää laman vaikutuksia. 

Monta tapaa käyttää teknologiaa.

Teknologiaan panostaminen voi lisätä työntekijän sitoutumista tai vähentää sitä

Raportissa tarkastellaan myös teknologiakysymyksiä kuluttajien näkökulmasta. Toisaalta sidosryhmät odottavat organisaatioilta teknologista kehitystä, joka pienentää myös työpaikan vaihtajien määrää. Toisaalta osa kuluttajista näkee teknologian karkottavan työntekijöitä. Kuluttajia huolestuttaa siirtymä vihreään teknologiaan korkean inflaation aikana, mutta yritysjohdon tavoin he näkevät tekoälyn positiivisena kehitysaskeleena, joka torjuu lamaa. 

Erot ja yhteneväisyydet yritysjohtajien ja kuluttajien näkemysten välillä ovat kiinnostavia, ja vaativat teknologiayrityksiltä viestinnällistä osaamista. 

Todor Janev, puheenjohtaja, Worldcom Public Relations Group: 

– Todennäköisesti osa teknologiayrityksistä tulee menestymään, kun organisaatiot ympäri maailman sopeutuvat laman, korkean inflaation ja työttömyyden aikaan. Toisaalta tänä läpinäkyvyyden aikana sidosryhmillä on paljon erilaisia odotuksia siitä, mitä teknologiayritykset viestivät. Teknologiayrityksille tulee olemaan elintärkeää selittää uuden teknologian käyttöönoton pitkäaikaisia vaikutuksia, ei ainoastaan lyhytaikaisia.

Pääset lataamaan englanninkielisen ohjeen ilmaiseksi täältä:

Lataa PDF

Worldcom Confidence Index -raportti (WCI) kertoo, mikä yritysjohtajia puhuttaa. Tekoälyn avulla tarkastellaan yli 100 000 yritysten ylimpään johtoon kuuluvan ammattilaisen luottavaisuutta ja huolestuneisuutta 20 aihepiirissä kansainvälisesti. 

Worldcom Public Relations Group

Worldcom Public Relations Group (Worldcom) on maailman johtava itsenäisesti omistettujen suhdetoiminta- ja viestintäyritysten yhteistyöorganisaatio. Sen 132 toimistoa työllistävät yli 2000 työntekijää 115 kaupungissa, 49 maassa, kuudessa maanosassa. Worldcomin partnerit tarjoavat ainutlaatuisen yhteyden markkinoilleen. Worldcom-partnereiden yhteenlaskettu liikevaihto on 300 miljoonaa dollaria. Suomessa Worldcomia edustaa Viestintätoimisto Medita Oy.

Julkaistu: 1.2.2023

Kuvat: Pixabay