X

Heräsikö uteliaisuus?

Poikkea toimistollamme Helsingissä tai Jyväskylässä. Tai ota meihin yhteyttä sinulle sopivalla tavalla.

ESG-riskit ja mahdollisuudet haltuun

Yritysten ympäristö- ja yhteiskuntavastuuta koskeva ESG-sääntely etenee lähivuosina, mutta sitä on turha odottaa. Sidosryhmät, kuten isot asiakkaat, pankit, sijoittajat, hankkijat, työntekijät ja kuluttajat, tekevät jo omia ratkaisujaan yritysten ja tuotteiden vastuullisuuden perusteella. Näyttöä kysytään niin tarjouspyynnöissä, lainaneuvotteluissa kuin yritysjärjestelyissäkin.

Mistä lähteä liikkeelle ESG-valmiuden kehittämisessä?

ESG-valmiuksien ja sidosryhmädialogin (Environmental, Social, Governance, Dialog) vahvistaminen alkaa realistisesta tilannekuvasta, joka auttaa asettamaan vastuullisuustavoitteet ja tuottaa tiekartan niiden saavuttamiseksi.

Vastuullisuustyö lähtee liikkeelle seuraavista vaiheista: 1. Lähtötason arviointi 2. Otetaan selville sidosryhmien odotukset 3. Tehdään kilpailijavertailu 4. Luodaan ESG-tiekartta, josta voit lähteä kehittämään

Vastuullisuustavoitteiden saavuttaminen edellyttää jatkuvaa viestintää ja sidosryhmädialogia. Dialogin avulla kootaan yritykselle elintärkeää tietoa, vastataan sidosryhmien odotuksiin ja vaikutetaan vastuullisuuden toteutumiseen yrityksen arjessa. Kumman kanssa uskaltaisit itse tehdä diilin – sen, joka ei kerro vastuullisuudesta, vai sen, joka viestii siitä avoimesti?

Meditan laatima ESG+D-tilannekuva antaa hyvät valmiudet keskittyä vastuullisuustyössä olennaiseen. Emme vaadi kohtuuttomasti aikaasi. Noin kuukaudessa selvitämme yrityksen lähtötason, miten se pärjää verrattuna kilpailijoihin ja mitä asiakkaat, henkilöstö ja muut tärkeät sidosryhmät siltä odottavat. Tilannekuvan pohjalta laadimme konkreettisen ehdotuksen vastuullisuustyössä etenemiseksi.

Tuloksena ESG+D-käynnistysprojektista:

  1. Yhteenvetoraportti
  2. Tiivis esitys hallitukselle
  3. ESG+D-tiekartta

ESG+D-konseptilla arvonnousua vastuullisuudesta

ESG+D niinkuin dialogi on Viestintätoimisto Meditan ja Eversheds Asianajotoimiston yhdessä kehittämä konsepti vastuullisuuden kehittämiseen ja näkyväksi tekemiseen. Yhdessä tuottamamme arviointi osoittaa selvin luvuin, miten ESG-tekijät vaikuttavat suoraan yrityksen arvoon ja vetovoimaan.

Ilman viestintää vastuullisuuden kehittämisestä ei saada täyttä arvoa, vaan ESG-kehittäminen voi jäädä lähinnä kustannuksiksi. Kehittämistyöllä suojataan ja vahvistetaan yrityksen kilpailuetuja, työnantajakuvaa ja omistaja-arvoa. Viestintä tuo työn tulokset sidosryhmien tietoon ja kehittämisen kustannukset muuttuvat kannattavaksi investoinniksi.

ESG tarvitsee dataa ja dialogia

ESG+D-tilannekuvasta pääset liikkeelle vastuullisuustyössä. Tilannekuva auttaa tunnistamaan ja hallitsemaan oman toiminnan riskejä ja asettamaan riittävän kunnianhimoisen ESG-tavoitetason. Tilannekuvan pohjalta luodaan yrityksen suunnan määrittävä ESG-strategia ja viestintää linjaava ESG-viestintästrategia.

Vastuullisuustyö tarvitsee toteutuakseen tavoitteellista viestintää ja vuorovaikutusta, sekä organisaation sisällä että ulkoisten sidosryhmien kanssa. Vastuullisuusviestinnässä on turha odottaa, että kaikki olisi valmista. Myös viherpesua – katteettomia väittämiä – on syytä varoa. ESG-viestinnässä ei voi liikaa korostaa olennaisen ja todennetun tiedon merkitystä. Siksi tarjoamme yhdessä eri osa-alueisiin erikoistuneiden kumppaneidemme kanssa tarvittavat palvelut yritysvastuun kehittämiseksi ja todentamiseksi.

Kumppanimme Pengon on tiedolla johtamisen asiantuntija, joka auttaa määrittelemään, kokoamaan ja visualisoimaan vastuullisuuden avainmittarit yhteen, ajantasaiseen ESG Dashboard -näkymään.

Laadunhallinnan ja vastuullisuuden tietojärjestelmiä kehittävän kumppanimme Ceriffin kanssa voimme rakentaa vastuullisuusohjelman ja tarjota ketterästi käyttöön otettavat web-pohjaiset datankeruu- ja raportointityökalut.

ESG-strategian ja raportoinnin selkeyttämiseksi tarjoavat visualisoinnin kokonaisvaltaista osaamistaan mm. kumppanimme Family Creatives ja Käänne Agency.

Medita on itsenäisten PR- ja viestintätoimistojen maailmanlaajuisen Worldcom Public Relations Groupin ainoa partneri Suomessa. Yhdessä tarjoamme vastuullisesti vaikuttavan viestinnän asiantuntijapalvelut 115 kaupungissa ja 49 maassa eri puolilla maailmaa.

Vastuullisuustyö ripeästi käyntiin

Vastuullisuustyön jatkoa voit rakentaa tilannekuvan pohjalta pala kerrallaan ESG-strategiasta alkaen:

  • ESG+D-tilannekuva
  • ESG-strategia
  • ESG-strategian visualisointi
  • Konkreettinen ESG-sisältösuunnitelma
  • Arviolaskelma ESG-tekijöiden vaikutuksesta yritysarvoon
  • Vastuullisuusohjelma
  • Mittarit ja käytännön työkalut vastuullisuuden todentamiseksi
  • Kriisiviestinnän palvelut
  • Vastuullisuusraportti
  • Viestintäresurssiksi Meditan moniosaajatiimi

Meditan ESG+D-konseptilla rakennat vastuullisuutta pala kerrallaan. ESG-tilannekuva pitää sisällään ESG-strategian, ESG-viesintäsuunnitelman, ESG Due Diligence (yritysarvo), hiilijalanjäljen, juridisen neuvonnan, todentamisen, kriisiviestinnän ja vastuullisuusohjelman sekä siitä raportoinnin. ESG-viestintäresurssi auttaa toteuttamaan nämä toimenpiteet.

Vastuullisuusviestintä lähtee strategiasta

  1. ESG-viestintä vastaa sidosryhmien odotuksiin – ja ylittää ne
    Asiakkaat, henkilöstö, työnhakijat ja suuri yleisö kiinnittävät yhä enemmän huomiota yritysten ratkaisuihin, vaikutuksiin ja tapaan toimia kestävyysasioissa.
  2. Uskottavaa ja läpinäkyvää
    Myös media ja julkinen keskustelu nostavat vastuullisuutta esiin entistä enemmän ja epäkohtiin tartutaan herkästi. Uskottavuuden kannalta on tärkeää kertoa itse myös kehittämishaasteista.
  3. Perustuu tekoihin ja oman toiminnan todentamiseen
    Vastuullisen yrityskuvan rakentaminen alkaa uskottavasta toiminnasta ESG:n eri osa-alueilla.
  4. Pitkäjänteistä riskien hallintaa
    Profiilin nostaminen edellyttää suunnitelmallisuutta, jatkuvuutta sekä valmiuksia tarttua ajankohtaisiin keskusteluihin oman asiantuntemuksen perusteella.

Hyvin toteutettuna ESG-viestintä vahvistaa:

  • Luotettavuutta vaativien isojen asiakkaiden silmissä – raportoivat jo ESG-tekijöitä omasta toimitusketjustaan
  • Resurssitehokkuutta – energian, työajan ja materiaalien käyttö tehostuu, hukka pienenee
  • Riskienhallintaa – liiketoiminnan ja maineriskien aiheuttamat haitat ja kustannukset pienenevät
  • Työnantajakuvaa – yhä useammat edellyttävät työnantajaltaan vastuullisuutta, joillekin palkkatasoakin tärkeämpää
  • Kiinnostavuutta kumppanina – verkostoissa toimivat yritykset odottavat vastuullisuutta
  • Rahoitusasemaa – paremmat lainaehdot, sijoittajilla pienemmät pääoman tuottovaatimukset
  • Yritysarvoa – ESG vaikuttaa yritysjärjestelyissä osana ostajan teettämää due diligenceä

Riskienhallinnasta arvonluontiin

Yrityksen ESG-valmius vaikuttaa liiketoiminnan onnistumiseen. Vastuullisuustyö on ennen kaikkea riskienhallintaa. Se optimoi resurssien käyttöä, ehkäisee hukkaa ja tapaturmia sekä suojaa mainehaitoilta ja ylimääräisiltä kustannuksilta. Vastuullisen yrityksen lainaraha on edullisempaa ja yrityksen myyntihinta korkeampi kuin kilpailijalla, jonka ESG-valmius ei ole korkea – tai tiedossa.

Jos yritys kokee olevansa aliarvostettu, on aihetta epäillä puutteita viestinnässä. Juuri viestintä tekee näkyväksi ansioita, jotka vaikuttavat yhtiön arvostukseen.

Riskienhallinnasta seuraava askel on arvonnousun mahdollisuus tulevaisuudessa. Jos yrityksellä on patentoituja ratkaisuja luontokadon ja ilmastonmuutoksen kaltaisiin ongelmiin, talous ja sopimusasiat kunnossa sekä todistetusti erinomainen työ- ja asiakastyytyväisyys, sen arvostus on kilpailijaa korkeampi.

Tähän arvonnousuun me autamme asiakkaitamme viestinnän ja vuorovaikutuksen keinoin sekä kumppaneidemme asiantuntemuksella. Haluamme auttaa tunnistamaan mahdolliset riskit, mutta myös vastuullisen liiketoiminnan mahdollisuudet.

Lataa maksuttomat työkalumme vastuullisuusviestinnän suunnitteluun

Lataa vastuullisuusviestinnän starttipaketti
Lataa vastuullisuusviestinnän suunnittelupohja

Uusimmat kirjoituksemme vastuullisuusviestinnästä:

Tutustu myös koostesivuun joka niputtaa kaikki vastuullisuudesta ja vastuullisuusviestinnästä kertovat uutisemme ja blogimme automaattisesti päivittyväksi kokonaisuudeksi

Lue lisää vastuullisuudesta

Tilaa uudistunut vastuullisuuteen keskittyvä uutiskirjeemme

Kasva kestävästi -uutiskirjeemme kokoaa sinulle näkökulmia vastuullisuudesta, vastuullisuusviestinnästä ja yritysarvon kasvattamisesta. Kirje ilmestyy noin kahdeksan kertaa vuodessa ja saat siitä:

💡Vieraskyniä, uutisia ja blogeja meiltä ja maailmalta, asiantuntevasti toimitettuna.

💡Kuratoituja vastuullisen liiketoiminnan sisältöjä suoraan sähköpostiisi.

Tilaa Kasva Kestävästi -uutiskirje