X

Heräsikö uteliaisuus?

Poikkea toimistollamme Helsingissä tai Jyväskylässä. Tai ota meihin yhteyttä sinulle sopivalla tavalla.

Etelä-Kalifornian yliopistossa tänä vuonna tehty selvitys valottaa yritysviestinnän ja maineen hallinnan muuttuvaa kenttää. Selvityksessä tutkittiin kuluttajien, työntekijöiden, sijoittajien ja PR-ammattilaisten näkemyksiä. Worldcom-kumppanimme Stefan Pollack (Pollack Group, Kalifornia, Yhdysvallat) listasi seitsemän tärkeintä huomiota raportista. Jaamme ne tässä suomennettuina. 

Sosiaalisen median myötä ajatusten jakaminen on vapaata ja helppoa, joten yrityksen mainetta ei hallita pelkällä omien kanavien tehokkaalla käytöllä. Yleisöjen odotukset pitää täyttää – muuten palaute on huonoa. 

Asiakaspalaute vaikuttaa yrityksen maineeseen.
Asiakaspalaute on tärkeää yrityksen maineen kannalta. Kuva: Johanna Nurmi

Kuluttajat ovat vaativampia ja työntekijät äänekkäämpiä kuin ennen. Myös sijoittajat tutkivat tarkasti yrityksen toimintatavat. Yrityksen maine on siis elintärkeä tekijä, kun punnitaan, mitkä tuotteet ja palvelut menestyvät, mitkä työpaikat ovat houkuttelevia ja mihin osakkeisiin sijoittajien rahat valuvat. 

Yritysmaineen palapeli saattaa olla helpompi ratkoa kuin ensin uskoisi. Se edellyttää pysähtymistä, peiliin katsomista ja sidosryhmien kuuntelemista. Stefan Pollack listaa seitsemän tärkeintä raportista esiin nousevaa teemaa, jotka vaikuttavat yrityksen maineeseen. 

Tärkeimmät nostot yrityksen maineeseen vaikuttavista tekijöistä:

1. Arvostelut ja ranking-listaukset

Raportissa todettiin, että asiakkaiden antamat arviot tuotteista ja palveluista sekä riippumattomat arvostelut ja ranking-listaukset ovat tärkeimpiä elementtejä yrityksen viestinnässä seuraavan viiden vuoden ajan, oli kyse sitten kuluttajasta, työntekijästä tai sijoittajasta. Läpinäkyvyys ja aitous yritysviestinnässä siis korostuvat. 

2. Vaikuttajayhteistyö ja medianäkyvyys

Yllättäen kuluttajat, työntekijät ja sijoittajat listasivat vaikuttajayhteistyön ja medianäkyvyyden vähiten tärkeiksi tekijöiksi yritysviestinnässä. Tämä viittaa jälleen kerran siihen, että sidosryhmät tulevat entistä huolellisemmiksi ja skeptisemmiksi, kun he kohtaavat perinteisiä markkinointitaktiikoita. 

3. Yhteiskunnallinen merkitys (Social purpose

Sitoutuminen yhteisiin asioihin sekä tuotteiden ja palvelujen kestävyys vaikuttavat yrityksen maineeseen. Ne olivat kuluttajien, työntekijöiden ja sijoittajien mielestä kaksi tärkeintä asiaa, jotka tuovat yritykselle merkityksellisyyttä. Raportin tulokset kertovat osaltaan yritysvastuun ja kestävyyden tärkeydestä sidosryhmien silmissä. 

4. Woke-henkiset yritykset

Woke tarkoittaa sitä, että yritys ottaa julkisesti kantaa sosiaalisiin kysymyksiin, kuten seksuaalivähemmistöihin liittyviin asioihin. Vastoin yleistä ajattelua sijoittajat laittavat todennäköisemmin rahaa woke-henkiseen yritykseen kuin kuluttajat ostavat sellaiselta. Woke-henkisyys ilmentää sitä, että yrityksellä on jokin muukin tavoite kuin tehdä rahaa. Silloin siitä tulee houkuttelevampi sijoituskohde. 

5. Yrityskulttuuri

Raportin perusteella todettiin, että yrityskulttuuri on erittäin tärkeä asia työntekijöille. Silti yrityksen menestyminen nähtiin sitäkin tärkeämpänä. Yritysten täytyy siis kiinnittää huomiota sekä menestykseensä että työntekijöiden tyytyväisyyteen. 

6. Strateginen visio

Kaikki kolme ryhmää olivat yhtä mieltä siitä, että yrityksen strateginen visio asettuu tärkeysjärjestyksessä korkeammalle kuin kvartaalikohtaiset tulot tai osakkeiden pörssihinnat. Yritysten kannattaa siis keskittyä pitkän tähtäimen tavoitteisiin ja viestiä niistä tehokkaasti sidosryhmille. 

7. ESG (environmental, social and governance)

Raportissa todettiin, että kuluttajat ja työntekijät tarvitsevat lisää ymmärrystä ESG:stä. Moni kuitenkin näkee sen mahdollisuudet selkeän tarinankerronnan pohjana ja tapana vaikuttaa siihen, mitä tuotteita ostetaan ja missä olla töissä. Yritysten tarve kertoa sidosryhmilleen ESG-aloitteistaan ja niiden vaikutuksesta korostuu. 

Lataa tiivistys englanniksi täältä

Tutustu raportin alkuperäiseen versioon täällä.

Kirjoittanut: Aino Soutsalmi
Julkaistu: 20.9.2023

Avainsanat: