X

Heräsikö uteliaisuus?

Poikkea toimistollamme Helsingissä tai Jyväskylässä. Tai ota meihin yhteyttä sinulle sopivalla tavalla.

Viestinnän kenttä on nopeassa muutoksessa. Worldcom PR Group kysyi 15 asiantuntijaltaan heidän näkemyksiään siitä, mikä on erityisen tärkeää yritysviestinnässä vuonna 2024. Me Meditassa suomensimme otoksen kansainvälisten asiantuntijoiden neuvoista mielessämme erityisesti ESG. Koko trendilistan ja käytännönläheiset neuvot pääset lataamaan alla olevasta linkistä.

Lataa PDF tästä

Kiinnitä huomiota raportointimenetelmiin vastuullisuusstrategiassa

Sekä Meditan viestintäkonsultti Marja Keränen että Standing Partnership -toimiston toimitusjohtaja Melissa Lackey korostavat ESG-strategian tärkeyttä yrityksen tulevaisuudelle. Keränen muistuttaa, että 42 % suomalaisista suuryrityksistä kertoo jo vaihtaneensa alihankkijoita tai toimittajia vastuullisuusvelvoitteiden myötä. ESG-strategian tarve ei siis koske ainoastaan suuria yrityksiä.

Sidosryhmien odotukset yrityksen vastuullisuustyötä kohtaan tiukentuvat, Lackey kirjoittaa. On siirryttävä hyvän mielen toimista todelliseen, kokonaisvaltaiseen vastuullisuuteen. Organisaatiot tarvitsevat ESG-strategian, joka pohjaa dataan ja kansainvälisesti hyväksyttyihin raportointimenetelmiin. Strategian pitäisi kartoittaa riskit, mahdollisuudet ja tavoitteet. Vaaditaan läpinäkyvyyden viemistä uudelle tasolle.

Raportoinnin laatuun pitää kiinnittää huomiota. Jos poimitaan kirsikat kakun päältä, ja raportoidaan ainoastaan asioista, joissa menestytään, riski viherpesusyytöksille kasvaa. Vastuullisuus on kokonaisvaltaista, ja yritysten pitää liittää ESG-mittarit osaksi kaikkea toimintaansa.

Siitä huolimatta, että laadukas raportointi noudattaa yleisesti hyväksyttyä kaavaa, Lackey kannustaa yrityksiä löytämään oman näkökulmansa vastuullisuuteen. On hyvä kysyä suoraan sidosryhmiltä, mitä he odottavat ja pitävät tärkeänä – näin saadaan hyvää pohjatietoa siitä, millaisia asioita yrityksessä on tärkeintä mitata.

Työkulttuuri ja hyvä johtajuus ovat osa vastuullisuutta

Työpaikoilla vastuullisuus näkyy hiilidioksidipäästöjen mittaamisen ja vaikkapa energian säästämisen lisäksi jokaisen henkilöstön jäsenen toiminnassa omassa työyhteisössä. Työpaikkaan sitoutuminen korostuu Onva Consulting -toimiston toimitusjohtajan Crispin Mannersin tekstissä. Kun henkilöstö viihtyy työpaikallaan ja voi olla oma aito itsensä, ideoita on helpompi sanoa ääneen. Kannustavassa työkulttuurissa ratkaisuja kehitetään aktiivisesti yhdessä. Ikävässä työkulttuurissa puolestaan työteho ei ole parasta mahdollista stressin ja epäluottamuksen takia. Kannustavaa työkulttuuria on siis syytä kehittää vastuullisuusaspektin lisäksi myös tehokkuussyistä.

Myös inspiroivalla johtamisella on tärkeä rooli, Manners muistuttaa. Johtavassa asemassa olevan on hyvä kuunnella aktiivisesti ja puhua empaattisesti. Johtajuutta rakennetaan vuorovaikutustaidoilla.

Yrityksiltä vaaditaan kannanottoja. Miten se tehdään?

Yrityksiltä vaaditaan kannanottoja.
Yrityksen kannattaa ottaa kantaa sille olennaisiin asioihin ja tuoda keskusteluun uusia ratkaisuja.

Yrityksiltä odotetaan kannanottoja sosiaalisiin ja mahdollisesti polarisoiviin ongelmiin. Sidosryhmät kiinnittävät huomiota siihen, millaiset arvot yrityksellä on. Kaikkeen ei voi kuitenkaan ottaa kantaa. Julie McCracken Padilla-toimistosta listaa, mihin kannattaa kiinnittää huomiota, ennen kuin avaa suunsa.

  • Onko asia tai ongelma oleellinen yrityksesi vision, mission tai brändin kannalta? On tärkeää erottaa omat tunteet siitä, mikä on järkevää yrityksen puitteissa.
  • Onko asiaa tarkasteltu useasta näkökulmasta? Muista, että sidosryhmillä voi olla vahvoja mielipiteitä eri suuntiin, ja että sosiaaliset ongelmat nähdään eri tavoin ympäri maailmaa.
  • Tuotko keskusteluun lisäarvoa vai ainoastaan yhden äänen lisää? Jos osallistut keskusteluun, tarjoa aktiivisesti ratkaisua tai osoita olevasi osa sitä.
  • Vastaavatko sanat tekoja? Ottamalla kantaa altistat itsesi tarkkailulle. Valmistaudu todentamaan, että olet osa ratkaisua, ja pidä huolta, että asia ymmärretään myös sisäisesti.

Pääset tutustumaan Worldcomin asiantuntijoiden kaikkiin vinkkeihin ja lähdetietoihin täällä (ladattava materiaali englanniksi). Trendeistä nousevat esiin vastuullisuuden lisäksi muun muassa tekoäly, kriisienhallinta ja datalla johtaminen.

Kirjoittanut: Aino Soutsalmi
Julkaistu: 15.1.2024

Worldcom Public Relations Group (Worldcom) on maailman johtava itsenäisesti omistettujen suhdetoiminta- ja viestintäyritysten yhteistyöorganisaatio. Worldcom-partnereiden yhteenlaskettu liikevaihto on 300 miljoonaa dollaria. Suomessa Worldcomia edustaa Viestintätoimisto Medita Oy.