Helmikuussa ennen Ukrainan tilanteen kärjistymistä eurooppalaiset yritysjohtajat puhuivat ylivoimaisesti eniten tasa-arvosta ja luottamus tekoälyn mahdollisuuksiin kasvoi. Uusi Worldcom Confidence Index -raportti ei näytä suuria muutoksia tammikuiseen. Raportti kertoo tekoälyn avulla mitkä aiheet maailman yritysjohtajia puhuttavat verkossa, ja millaisella sävyllä niistä puhutaan.

Tammikuun vaihtuessa helmikuuksi maailman yritysjohtajat puhuivat eniten tasa-arvosta, taloudesta ja työvoimasta kiinni pitämisestä. Euroopassa puhuttivat pääasiassa samat aiheet kuin maailmanlaajuisestikin. Erot löytyvät luottavaisuudesta.

Esimerkiksi tasa-arvosta puhutaan Euroopassa luottavaisempaan sävyyn kuin maailmanlaajuisesti. Työntekijöistä kiinni pitäminen on maanosamme yritysjohtajia kaikkein eniten huolestuttava aihe. Muualla maailmassa herättää enemmän huolta vain hybridityö, mutta datan valossa huoli työvoimasta on syvempi kuin Euroopassa.

Luottamus tekoälyyn kasvoi selvästi eniten

Monthly change in the confidence level of C-level execs for key business topics in Europe

Kaaviosta näkyvät teemat, joista eurooppalainen yritysjohto keskustelee luottavaiseen sävyyn. Tekoäly herättää selvästi eniten luottamusta. Luottamus kriisinhallintaan on kasvanut maltillisesti. Luvut kuvaavat muutosta edelliseen mittaukseen, joka tehtiin tammikuussa. Kaaviossa eivät näy kaikki teemat. Esimerkiksi huolestuneisuutta eniten herättävä teema, työvoimasta kiinni pitäminen, sai mittauksessa luvun –0,63 %.

Luottamus tekoälyn mahdollisuuksiin kasvoi Euroopassa selvästi. Yritysjohtajien itseluottamus on kasvanut myös sosiaalisen median vaikutusten ja roolin osalta.

Eurooppalaiset yritysjohtajat vaikuttavat luottavaisilta kestävän liiketoiminnan sekä tasa-arvon ja inklusiivisuuden teemoissa. Kestävyys ja tasa-arvo ovat myös niiden aiheiden joukossa, joista keskustellaan vilkkaimmin. Helmikuussa luottamus kriisinhallintaan kasvoi Euroopassa, mutta maltillisemmin kuin maailmanlaajuisesti.

Jos Eurooppaa verrataan muihin maanosiin, löytyy mielenkiintoisia eroja. Esimerkiksi Australian ja Oseanian yritysjohtajien luottamus laski sosiaalisen median rooliin ja tekoälyyn liittyen kaikkein eniten, päinvastoin kuin Euroopassa.

Muuttuvatko prioriteetit sodan seurauksena?

Maailmanlaajuiset verkkokeskustelun trendit yritysjohdon osalta tulevat hyvin esiin Worldcomin edellisessä Confidence Index -raportissa.

Venäjä hyökkäsi Ukrainaan 24. helmikuuta. Sodan vaikutukset tuntuvat kaikilla elämänalueilla. Maaliskuun raportista selvinnee, millaisia vaikutuksia sodalla on yritysjohtajien keskusteluun. Muuttuvatko prioriteetit? Helmikuun raportissa ei ole havaittavissa vielä suuria muutoksia.

Worldcom Confidence Index -raportti (WCI) kertoo kuukausittain, mikä yritysjohtajia puhuttaa. Tekoälyn avulla tarkastellaan yli 100 000 yritysten ylimpään johtoon kuuluvan ammattilaisen luottavaisuutta ja huolestuneisuutta 20 aihepiirissä kansainvälisesti. 

Worldcom Public Relations Group

Worldcom Public Relations Group (Worldcom) on maailman johtava itsenäisesti omistettujen suhdetoiminta- ja viestintäyritysten yhteistyöorganisaatio. Sen 132 toimistoa työllistävät yli 2000 työntekijää 115 kaupungissa, 49 maassa, kuudessa maanosassa. Worldcomin partnerit tarjoavat ainutlaatuisen yhteyden markkinoilleen. Worldcom-partnereiden yhteenlaskettu liikevaihto on 300 miljoonaa dollaria. Suomessa Worldcomia edustaa Viestintätoimisto Medita Oy.

 

Kirjoittanut: Aino Soutsalmi
linkedin.com/in/aino-soutsalmi/
Julkaistu: 17.03.2022

Avainsanat: