X

Heräsikö uteliaisuus?

Poikkea toimistollamme Helsingissä tai Jyväskylässä. Tai ota meihin yhteyttä sinulle sopivalla tavalla.

Jotta yritys voisi toimia vastuullisesti, on ensin tiedettävä, miten se suoriutuu eri osa-alueilla tällä hetkellä. Tämä selviää mittaamalla – keräämällä dataa. Datalla johtamisen kulttuuri on kykyä käyttää tietoa niin, että yritys pystyy vastaamaan sidosryhmiensä odotuksiin ja muuttuviin tilanteisiin oikea-aikaisesti ja tehokkaasti. 

Jos dataa ei osata hyödyntää oikein, yritys voi johtaa itseään väärään suuntaan. Itse data ei ole arvokasta vaan sen arvo riippuu siitä, mitä sillä tehdään ja mihin sitä käytetään. Tässä blogissa jaan oppeja, joita kertyi Crazy Townilla järjestettävästä Greenstepin tapahtumasta. 

Datalla johtaminen lähtee ihmisistä

Greenstepin henkilöstö- ja muutosjohtamisen ja henkilöstöanalytiikan asiantuntijan Kati Tuovisen mukaan jokaisella työntekijällä on rooli yrityksen muutoksessa kohti datalla johtamisen kulttuuria. Ihmiset ovat siis keskiössä, vaikka puhutaankin datasta. 

Saatavilla olevan datan määrä on nykyään valtava. Suurimmissa yrityksissä siihen hukutaan, toisaalta pienimmissä yrityksissä sitä ei välttämättä kerätä lainkaan. Olennaista on kerätä ja löytää dataa, jolla on merkitystä ja jota voidaan hyödyntää päätöksenteossa. Pelkkä dashboard ei ole ratkaisu, vaan lukuja pitäisi ymmärtää ja osata tulkita oikein. Dataa yhdistelemällä syntyy tietoa ja voidaan tehdä tulkintoja. Näin voidaan menestyä tulevaisuudessa ja luoda yritykselle kilpailuetua. 

Jotta datalla johtaminen saadaan vietyä käytäntöön asti, se vaatii henkilöstöltä uuden oppimista ja muutosta dataohjautuvan kulttuurin rakentamiseksi. Tarvitaan entistä parempaa datan ymmärrystä ja sen hyödyntämistä organisaation jokaisella portaalla. Yksilön tulisi tunnistaa, minkälaista dataa juuri omassa työssä tarvitaan. Positiivinen kierre, kuten avoimuus ja luottamus työympäristössä sekä haasteiden ratkaiseminen yhdessä, auttaa yksilöä oppimaan ja kehittymään. Datalla johtamisen kulttuuri syntyy askel kerrallaan. 

Oman datamaturiteetin arviointi

Tuovinen nosti esityksessään esiin datamaturiteetin käsitteen, jolla tarkoitetaan yrityksen kyvykkyyttä datan hyödyntämiseen. Tätä Gartnerin liiketoimintatiedon viisiportaista mallia käytetään datalla johtamisen kulttuurin kypsyyden arviointiin. Yrityksen kehityksen kannalta on tärkeää kartoittaa ensin nykytilanne –missä mennään juuri nyt. On myös huomioitava, että organisaatio voi olla eri tasolla eri liiketoimintayksiköissä ja tiimeissä. Esimerkiksi talouspuolella voidaan olla datan suhteen paljon pidemmällä kuin vaikkapa HR- tai vastuullisuusasioissa. 

Gartnerin malli kuvaa yrityksen datamaturiteettia, eli kuinka hyvin yrityksessä käytetään hyödyksi dataa.
Sovellettu Gartnerin malli.

 

Datalla johtamisen kulttuurin ylläpito vaatii yritystä huomioimaan, minkälaista osaamista tarvitaan myös jatkossa. Kyky menestyä tulevaisuudessa edellyttää uusia työelämätaitoja, kuten systeemistä ajattelua, vuorovaikutustaitoja ja digistrategian käytäntöön viemistä. Yrityskulttuurin tulee tukea tätä muutosta ja uuden oppimista. 

Mittaamalla vastuullisempaa liiketoimintaa

Vastuullisuus on nykyään kovaa dataa, jota voi johtaa. Tätä varten tarvitaan mittaristo, jonka kautta voidaan todentaa organisaation toiminnan tai tuotteen vastuullisuus. Alun perin ESG liitettiin vahvasti vastuulliseen sijoittamiseen, mutta nykyään termillä tarkoitetaan yritysvastuun kokonaisuutta, joka sisältää ympäristön, sosiaalisen ja hallinnollisen puolen. Yrityksen tulee tunnistaa ja poimia ESG-tekijöistä juuri ne, joihin halutaan keskittyä ja joita halutaan mitata. 

Greenstepin vastuullisuuden asiantuntija Pirjo Virtanen huomautti lisäksi esityksessään, että kestävyyden johtamisen kontekstissa tulee saada koko organisaatio sitoutumaan yhteisiin ESG-tavoitteisiin. 

Kestävyystekijät ovat lähitulevaisuudessa osa kovia tulosmittareita, joihin yritysten on syytä pyrkiä. Sijoittajat odottavat yritykseltä vastuullisuustekoja ja tulosta. On kuitenkin hyvä muistaa, että mittarin arvo ei välttämättä joka tilanteessa tarkoita euromääräistä arvoa. 

Niin sijoittajat, henkilöstö, kuin asiakkaatkin vaativat yritykseltä todennettavissa olevia vastuullisuustekoja. Yrityksen pitää selvittää liiketoiminnan tärkeimmät vaikutukset ympäristölle ja ympäröivälle yhteiskunnalle, mitata ne selkeästi sekä raportoida niistä suunnitellusti ja julkisesti. Hyvä yritys pystyy tuottamaan tärkeiksi katsomissaan aiheissa myönteisiä tuloksia. Tuloksia saadaan aikaan tiedon avulla ja vastuullisesti toimimalla yritys kasvattaa omaa arvoaan. 

Mittareita ja tavoitteita ei laadita niiden itsensä vuoksi, vaan kyse on yrityksen – ja laajemmin koko Euroopan elinkeinoelämän – muutoksesta tulevaisuuskelpoiseksi.

Kaipaatko apua ESG+D-tilannekuvan arviointiin?
Tilaa Kasva Kestävästi-uutiskirje

Kirjoittanut: Heidi Käsmä
Julkaistu: 12.9.2023

Sinua voisi kiinnostaa myös

Avainsanat: