X

Heräsikö uteliaisuus?

Poikkea toimistollamme Helsingissä tai Jyväskylässä. Tai ota meihin yhteyttä sinulle sopivalla tavalla.

hbspt.forms.create({ region: "na1", portalId: "2009444", formId: "b15c086a-528f-4899-b8cd-84a64fa76e56" });

Worldcom Youth Meeting kokosi yhteen nuoria viestinnän ja markkinoinnin ammattilaisia Budapestiin toukokuussa. Pitkän koronatauon jälkeen kasvokkain tapaaminen toi hymyn kaikkien osallistujien huulille. Myös Meditan nuorimmat viestinnän asiantuntijat pääsivät tapaamaan kansainvälisiä kollegoitaan Budapestiin.

Vuosittain Unkarissa järjestettävä tapahtuma kerää Worldcom-partneriyritysten alle kolmekymppisiä osaajia verkostoitumaan ja oppimaan toisiltaan. Vapaaehtoisvoimin Worldcomin tuella toteutettava ja osallistujille maksuton tapahtuma antaa mahdollisuuden kansainvälistyä ja luoda omia verkostoja alalla. Tällä kertaa mukana oli parisenkymmentä osallistujaa muun muassa Italiasta, Saksasta, Isosta-Britanniasta ja Puolasta. 

Worldcomia Suomessa edustavan Meditan digimarkkinoinnin asiantuntija Heidi Käsmä ja sisällöntuottaja, tiedetoimittaja Aino Soutsalmi lähtivät matkaan odottavin mielin. Kolmeen päivään Budapestissa mahtui aurinkoa ja uusia tuttavuuksia. Lue Heidin ja Ainon kokemuksista alta. 

Järjestyksessään 11. Worldcom Youth Meeting keräsi 23 nuorta asiantuntijaa 11 eri maasta Budapestiin. Video: Próbakő Kommunikáció

Millaiset ennakko-odotukset teillä oli matkan suhteen? 

Heidi: Tämä oli minulle ensimmäinen työmatka ulkomaille, joten odotukset matkaa kohtaan olivat samalla sekä todella innostuneet että hieman jännittyneet. Tapahtumaa varten saadut ennakkomateriaalit auttoivat etukäteen valmistautumaan tehtävänantoon. 

Aino: Minullekin tämä oli ensimmäinen ulkomaan työmatka. Odotin virheellisesti suurta tapahtumaa ja isoja luentosaleja. Ennakkomateriaaleista selvisi, että osallistujia oli parikymmentä. Tämä oli oikeastaan mukavampaa, koska ryhmästä tuli tiiviimpi ja tapahtumasta välittömämpi ja rennompi. 

Meditalaiset Aino ja Heidi kiertelemässä Budapestiä 2022 Youth Meetingin aikaan

Tapaamisen lisäksi ehdimme kävellä kaupungin helteessä. 

Mitä Youth Meeting -tapaamisessa tehtiin? 

Heidi: Tapahtuma käynnistyi yhteisellä tervetuliaisillallisella. Viestinnän ja markkinoinnin asiantuntijat eri maista kokoontuivat saman pöydän ääreen nauttimaan herkullisesta ruoasta ja tutustumaan toisiinsa rennoissa tunnelmissa. Iloisen puheensorinan keskeyttivät vain tapahtuman järjestäjän András R. Nagyn (Próbakő Kommunikáció) tervetuliaissanat ja ruoan haku buffet-pöydästä.

Koko tapahtuman ytimenä oli PR-kilpailu, jossa meidät osallistujat jaettiin tiimeihin ryhmätyötä varten. Tänä vuonna kilpailun toimeksiantajana toimi Budapest Metropolitan University (METU), joka on Unkarin suurin yksityinen korkeakoulu. Kilpailun tarkoituksena oli rakentaa viestintäsuunnitelma, jossa tavoitteena oli houkutella kansainvälisiä opiskelijoita yliopistoon ja edistää yhteistyötä potentiaalisten oppilaitosten kanssa ympäri Eurooppaa. Kilpailuun kuului myös voittajatiimin palkitseminen. Tänä vuonna voiton vei tiimi, jonka uniikki idea muun muassa kampanjakierroksen toteuttamisesta bussilla Itä-Euroopan suurimpiin kaupunkeihin kiinnosti toimeksiantajaa.

Aino: Kilpailun lisäksi jokaisen viestintätoimiston asiantuntijat toivat mukanaan yhden esimerkkitapauksen. Monet tapauksista liittyivät kriisiviestintään, mutta mukana oli myös esimerkiksi brändityötä ja yhteiskunnallisesti vaikuttavia projekteja. Esitykset tutustuttivat meidät samalla muihin Worldcomin toimistoihin ja niiden painopisteisiin. Youth Meetingin virallisen ohjelman lisäksi oli mahdollisuus tutustua muihin vaikka nähtävyyksien katselun tai ruokailun merkeissä, jos aikaa jäi. 

Nuoret eivät olleet tapahtuman ainoita esiintyjiä, vaan kuulimme myös kahta kiinnostavaa keynote-puhujaa. Andras Sztaniszlav, Unkarin PR-toimistojen järjestön (HuPRA) puheenjohtaja tutustutti meidät Unkarin viestintätoimistojen asemaan ja mediakentän toimintaan. Elektroniikkayhtiö Tungsgram Groupin viestintäpäällikkö Tamás Mehlhoffer puolestaan kertoi vastuullisuudesta (ESG; Environmental, Social, Governance). 

Youth Meeting 2022 Budapest ryhmäkuva

Ryhmäkuva Youth Meetingin osallistujista. Puutumme valitettavasti itse kuvasta, koska meidän piti kiiruhtaa paluulennolle ennen tapahtuman loppumista. Kuva: Próbakő Kommunikáció

Mikä oli parasta? 

Aino: Ystävälliset ihmiset ja uudet kontaktit. Kaikki olivat kiinnostuneita samoista asioista ja yleisöstä nousi hyviä kysymyksiä ja kommentteja. Mekin saimme hyvää palautetta oman esityksemme jälkeen. Lisäksi opin tuntemaan muita Worldcomiin kuuluvia viestintätoimistoja ja heidän työtään. Kun on muistijälki nimistä ja ihmisistä, on helpompaa tehdä yhteistyötä jatkossa. 

Heidi: Parasta oli yhdessä tekemisen meininki ja uuden oppiminen. Kolmeen päivään mahtui monia uusia kokemuksia ja tuttavuuksia. Opin uutta sekä viestinnän saralla että Unkarista maana. Hauskaa oli myös huomata, miten eri tavalla viestintää voi edistää, kun jokainen toi esille omaa osaamistaan ja kuinka erilaisia työskentelytavat voivat olla. Kannatti siis osallistua tapahtumaan!

Youth Meeting osallistujia Budapestissa ravintolassa

Ryhmätyön väsyttämiä osallistujia unkarilaisessa perinneravintolassa. Edustettuina Suomi, USA, Iso-Britannia ja Ranska. 

Mikä tapaamisesta jäi erityisesti mieleen? 

Aino: Miten luovia ratkaisuja PR-kilpailussa syntyi todella lyhyessä ajassa. Kaikki viisi ryhmää lähtivät ratkaisemaan ongelmaa hyvin erilaisilla työkaluilla. Kilpailu näytti konkreettisesti sen, miten monesta eri näkökulmasta asioita voi tarkastella ja sen, miten luovia nuoret ammattilaiset ovat. Osa korosti sosiaalista mediaa, osa taustatutkimusta ja osa mediatempauksen voimaa. 

Hienoa on myös se, että näemme pian uudestaan. Suunnitelmissa on alumnitapaaminen verkon välityksellä kesäkuussa. 

Heidi: Erityisesti mieleen jäi keskustelu Unkarin mediakentästä. Unkarissa media on hyvin politisoitunut ja pitkälti hallinnon alainen. Siellä tapahtuu asioita, joita suomalaisen on vaikea kuvitella. Lisäksi mieleen jäi kaikkien uusien ihmisten tapaaminen ja toivon, että verkostot muihin nuoriin ammattilaisiin myös säilyvät pitkään. Lopuksi korostaisin myös, että Budapest on viehättävä kaupunki kauniine rakennuksineen ja puistoineen.

Lue lisää kansainvälisestä viestinnästä

Lue tämä blogi englanniksi

 

Kirjoittanut: Heidi Käsmä ja Aino Soutsalmi

Julkaistu: 20.6.2022