Vaikuttajaviestinnällä, yhteiskuntasuhteiden lujittamisella ja Suomi-viestin vahvistamisella vastuullisuusteemoilla saatiin suomalaisyrityksille ovia auki Saksaan. Kokosimme oheen ensikokemuksia ja palautetta Hirsitaloteollisuus ry:n ja sen jäsenten ja kumppaneiden kanssa yhteistyössä toteutetusta viestintäprojektista 2022.

Meditan ja kumppaneiden selvityksen mukaan suomalaista modernia hirsirakentamista ei Saksassa tunnettu. Yhdessä tilaajan, Meditan ja kumppaneiden kanssa murrettiin vääriä mielikuvia, kirkastettiin viesti ja tuotettiin viestintämateriaali vaikuttamiseen ja mainetyöhön. Mainetyö vaatii sinnikkyyttä ja työ on alussa, mutta ensikokemukset lupaavat suomalaisyrityksille hyvää.  

Lähtötilanne: hirsi liitettiin Saksassa lähinnä mökkirakentamiseen maaseudulla

Suomalaista modernia hirsirakentamista ei Saksassa tunnettu. Mielikuvat hirrestä liittyivät selvityksen mukaan esimerkiksi ruotsalaisiin punamultamökkeihin tai kanadalaisiin vapaa-ajan hirsihuviloihin. Uhkakuva suomalaisyritysten vientimahdollisuuksille oli myös tiedonpuute hirsirakennusten energiatehokkuudesta ja siihen liittyen lainsäädäntöön suunnitellut muutokset. Työssä murrettiin vääriä mielikuvia, kirkastettiin viesti ja tuotettiin viestintämateriaali vaikuttamiseen, laajempaan mainetyöhön ja vientiyritysten tueksi.

Saksaan painottuvan viestinnän kolme päätavoitetta:

  1. Suomalaisten hirsitaloteollisuusyritysten vientiedellytysten parantaminen ja varmistaminen myös tulevaisuudessa maiden välistä suhdetoimintaa edistämällä ja tietoisuuden lisäämisellä mm. energiatehokkuudesta ja vastuullisesta metsänhoidosta. 
  2. Positiivisen Suomi-kuvan vahvistaminen ja väärien käsitysten oikaiseminen Suomen hirsitaloteollisuuteen liittyen ja tärkeimpien tavoitekohderyhmien tunnistaminen. 
  3. Aikaa kestävän yhteisen viestintämateriaalin tuottaminen kansainväliseen, erityisesti Saksan markkinaan suomalaisten hirsitaloteollisuusyritysten ja organisaatioiden hyödynnettäväksi.

Toimenpiteet: ensin kirkastettiin suomalaisen hirsitaloteollisuuden yhteinen ydinviesti

Aluksi varmistettiin Saksan vientihankkeessa mukana olevien hirsitaloteollisuusyritysten ja organisaatioiden tavoitteet, tarpeet ja näkemykset. Yhteistyössä Meditan ja sen Worldcom PR Group -kumppaneiden sekä Hirsitaloteollisuus ry:n Saksan kumppaneiden kanssa selvitettiin myös suomalaisen hirsitaloteollisuuden tunnettuutta ja viennin edellytyksiä Saksassa yhteisen viestin kirkastamiseksi ja faktoihin pohjautuvaa argumentointia varten.

  1. Alkukartoitus Suomessa ja Saksassa
  2. Viestin kirkastus kansainväliseen markkinaan: ydin- ja avainviestit, 5 pääteemaa faktaperusteluineen, tarina
  3. Viestien visualisointi ja kuvallinen kerronta
  4. Viestintämateriaalit poliittisen tason vaikuttamiseen, laajempaan mainetyöhön ja vientiyritysten hyödynnettäväksi: www-laskeutumissivu, video ja presentaatio kolmella kielellä. Tutustu tarkemmin: https://www.finnishtimberhouse.com/
  5. Google Ads -näkyvyyskampanja Etelä-Saksaan 
  6. Medianäkyvyyttä Suomessa
  7. Viestintäsuunnitelma 

Tulos: kirkastettu viesti neuvottelujen tueksi, näkyvyyttä ja vaikuttavuutta

Suomen hirsitaloteollisuuden yhteistä viestiä on nyt koeponnistettu eri yhteyksissä erityisesti Saksassa. Ensimmäisten palautteiden mukaan viesti toimii hyvin niin yhteiskunnallisissa neuvotteluissa kuin muissakin yhteyksissä. 

Asiakkaidemme kommentteja:

Seppo Romppainen, Hirsitaloteollisuus ry:

“Hirsi mielletään Saksassa mökki- ja lomarakentamiseen maaseudulla. Viestinnällä oli murrettava tämä mielikuva ja osoitettava, että hirsi sopii moderniin rakentamiseen ja urbaaniin ympäristöön. Yhteistyössä Meditan ja kumppaneiden kanssa toteutettu viestintä pohjautuu 5 tietokokonaisuuteen, joissa osoitetaan hirsirakentamisen edut. Modernia ilmettä ja teknistä osaamista korostettiin kuvallisesti. Viestintämateriaaliin tuotettiin myös video, joka on toteutettu itseironiseen, humoristiseen sävyyn, joten materiaali ei ole pelkkää kuivien faktojen esittelyä.

Palaute, jota on tässä vaiheessa ehditty saada, on positiivista. Faktoihin perustuvaan pohjaan on helppo tukeutua. Sen päälle rakennettiin ‘Suomi, maailman onnellisin kansa’ -kytkös asumiseen ja sisu-teemaan. Nämä tarinallistavat viestin ja niillä on valmiiksi tunnettuutta Saksassa. Toimii!”

Daniel Langer, Honkarakenne Ltd., Germany, France, Switzerland, Austria:

“Hirren tunnettuutta on tarpeen nostaa yleisellä tasolla, Saksassa puurakentamisen horisontti loppuu pystyrunkorakenteeseen. Moderni kantikas hirsi ei ole materiaalina tuttu. Pyöröhirsi kyllä muistetaan. Uudessa viestintäaineistossa kuvamateriaali ja tekstit ovat modernit, ilme raikas ja ajanmukainen. Samalla Suomea hivutetaan kartan keskiöön täältä syrjäisestä peräpohjolasta. Hongan oma brändi kertoo jo vahvasti modernin hirren ja rakentamisen tarinaa. Nyt ääni kuuluu laajemmalla Hirsitaloteollisuuden tasolla ja luo siten parempaa uskottavuutta. Sidosryhmiltämme saatu palaute on ollut positiivista. Tämä on hyvä tapa viedä viestiä ja kertoa faktoja erityisesti vientiin, missä Suomea ja hirsirakentamista ei tunneta. Yksittäisen yrityksen viestinnässä on helposti kaupallisuuden sivumaku.”

Mika Askola, Polar Life House:

“Hirsitaloteollisuuden ammattimainen esilläolo Saksassa on hyvästä, sillä niin suomalaisten kuin saksalaistenkin hirsitalojen osuus on siellä laskenut koko 2000-luvun, jolloin Saksan talous ajautui taantumaan ja samaan aikaan Venäjästä tuli iso markkina. Iso osa suomalaisista valmistajista lähti Saksasta kokonaan ja maine kärsi.  

Viestintäprojektin yksi tärkeimmistä tavoitteista on, että yksinkertainen seinärakenne hirsirakennusten mahdollisuutena Saksassa säilyy. Jos sitä voi edistää, kuten nyt on tehty, ollaan merkittävästi paremmassa asemassa tulevaisuudessa.”

Yhteistyössä

Tilaaja:

  • Hirsitaloteollisuus ry 

LIF-vientihanke:

  • Honkarakenne Oyj (Honka)
  • Oy Primapoli Ltd (Honkatalot, Polar Life Haus)
  • Timber-Hirsi Oy
  • Huvila Seppälä Oy
  • Den Finland Oy (Finnlamelli)
  • Oulun yliopisto, arkkitehtuuriosasto
  • Business Finland 

Toteuttaja:

  • Viestintätoimisto Medita Oy

Yhteistyössä Meditan kanssa:

  • Komm.Passion GmbH (Worldcom Public Relations Group)
  • Käänne Agency Oy
  • ISE Dev Oy
  • Grano Translation Services