X

Heräsikö uteliaisuus?

Poikkea toimistollamme Helsingissä tai Jyväskylässä. Tai ota meihin yhteyttä sinulle sopivalla tavalla.

hbspt.forms.create({ region: "na1", portalId: "2009444", formId: "b15c086a-528f-4899-b8cd-84a64fa76e56" });

Markkinoinnin automaatio on ollut pinnalla jo jonkin aikaa mutta kun itse aloittelin aikoinaan myyntimiehen hommia parikymmentä vuotta sitten, koko termiä ei ollut vielä keksittykään. Silloin oli tapana lyödä kouraan upouusi Nokian puhelin, kertoa suunnilleen minkälaisia asiakkaita tai liidejä olimme tavoittelemassa ja sitten ei muuta kun soittelemaan tuntemattomille ihmisille.

Tätä kylmäsoittomallia uusien asiakkaiden tavoittelemiseen ei voi väheksyä, sillä se saattaa parhaissa tapauksissa tuoda toivottuja tuloksia. Monesti kuitenkin törmätään jokaiselle myyjälle tuttuun asiaan: harva vastaa puhelimeen tuntemattomasta numerosta, ja jos vastaa niin “on pahassa paikassa” tai muuten aika ei riitä asian kuuntelemiseen. Totuus on, että moni asia on muuttunut myynnin ja markkinoinnin maailmassa sitten IT-buumin ja Nokian menestysvuosien. Ihmiset (lue: ostajat) ovat entistä enemmän halukkaita itse ottamaan asioista selvää ennen ostopäätöstä, tai jopa ennen kuin tietävät olevansa jonkin tarpeessa.

Yritykset puolestaan haluavat tehostaa toimintaansa, karsia “turhaa” työtä sekä käyttää myynnin ja markkinoinnin resursseja niin fiksusti kuin mahdollista. Ennen kaikkea yritykset haluavat maksimoida sisääntulevien liidien niin määrän kuin laadun.

Mikä siis ratkaisuksi, kun tuloksia ja kasvua pitää saada aikaan? Kaksi termiä on noussut pinnalle – ja myös pysynyt pinnalla: inbound-markkinointi ja markkinoinnin automaatio.

Itse aloin muutama vuosi sitten perehtyä myynnin ja markkinoinnin haasteisiin perusteellisemmin. Hurahdin nopeasti inbound-markkinoinnin ja siihen läheisesti liittyvän markkinointiautomaation tuomiin uusiin mahdollisuuksiin myydä paremmin ja tehokkaammin.

Juuri tätä – liiketoiminnan tehokkuutta, helppoutta, keskittämistä – alansa ykkönen maailmassa, HubSpotin markkinointiautomaatio, tarjoaa. Tapoja kasvattaa liiketoimintaa myymällä ja markkinoimalla paremmin ja tehokkaammin, sekä palvelemalla olemassaolevia asiakkuuksia siten, että heistä tulee parhaita myyjiäsi. Tyytyväiset asiakkaat suosittelevat tuotteitasi ja palvelujasi tutuille ja tuntemattomillekin, jos vain kokevat, että yrityksesi on pitänyt heistä hyvää huolta asiakkaana.

Kenelle HubSpot ja inbound-markkinointi sopii?

Kenelle HubSpot tai laajemmin inbound-markkinointi sitten sopii? HubSpot ei välitä ovatko asiakkaasi kuluttaja-asiakkaita (B2C) vai yritysasiakkaita (B2B).

Yksi olennaisimmista asioista on, onko myymilläsi tuotteilla tai palveluilla jonkinlainen harkinta-aika ja onko todennäköistä, että asiakkaasi tarvitsevat (ja myös hankkivat) kohtuullisen määrän tietoa ennen ostopäätöstään. Inbound-markkinoinnin perusajatuksena kun on oikeanlaisen sisällön oikea-aikainen tarjoaminen kohderyhmälle. Jos tuotteesi/palvelusi ei tällaista vaadi, ei myöskään markkinointiautomaatioratkaisu ole välttämättä sinulle tarpeen.

On kuitenkin vaikea vetää absoluuttista rajaa sille, kenelle HubSpot ja inbound-markkinointi sopii ja kuka sitä ei tarvitse. Nyrkkisääntönä voitaneen pitää tätä: mitä pidempi tuotteittesi tai palvelujesi myyntisykli on ja mitä enemmän niissä korostuu tiedon hankinta ennen ostopäätöstä, sitä paremmin markkinoinnin automaatio sopii liiketoimintaasi. Jopa tuotteissa, joiden potentiaaliset ostajat ovat harvalukuisia ja joissa tuotteiden arvo on miljoonia (vaikkapa isot teknologiaratkaisut tai teollisuustuotteet), HubSpot voi tehostaa myyntiponnisteluja monipuolisten työkalujensa avulla.

HubSpotin ja yleisesti markkinoinnin automaation huimasti suosiosta kertovat ehkä parhaiten tuoreet tutkimukset, joiden mukaan arviolta vuoden 2023 loppuun mennessä markkinointiautomaatioratkaisuja ostetaan globaalisti yli 25 miljardilla dollarilla. Kasvu on todella kovaa ottaen huomioon, että vastaava luku oli 11 miljardia dollaria vuonna 2017.

Mikäli sinulla heräsi kiinnostus siitä, miten oma organisaatiosi voisi tehostaa myyntiä, markkinointia tai asiakaspalveluanne HubSpotin markkinointiautomaation avulla, käy tutustumassa tarkemmin Meditan HubSpot- ja inbound-markkinoinnin palveluihin.

 

Kirjoittanut: Kai Strandberg, Asiakkuusjohtaja, HubSpot-konsultti
Julkaistu: 04.04.2022