Osa lääkealan ja terveysteknologian innovaatioista uhkaa jäädä piiloon, sillä tuotteisiin liittyy sääntelyä, joka rajoittaa ymmärrettävistä syistä tuotteisiin liittyvää mainontaa ja viestintää. Terveysala tarvitsee viestinnän ammattilaisia avaamaan monimutkaisia sisältöjä.

Suomi on lääketieteellisen tekniikan ja lääkekehityksen aloilla kokoaan suurempi toimija. Meillä on osaamista ja annettavaa lääkkeiden ja laitteistojen tuotekehitykseen, ja terveysteknologia on Suomessa nopeasti kasvava vientiala. Lääke- ja laitealan tuotteisiin liittyvä juridinen sääntely rajoittaa tuotteisiin liittyvää mainontaa ja viestintää. Kun toimijoiden ydinosaaminen on muualla kuin viestinnässä ja sisällöt ovat usein monimutkaisia, osa kiinnostavista sisällöistä ja innovaatioista uhkaa jäädä piiloon.

Juuri tässä kohtaa viestinnän ammattilaiset voivat tulla avuksi; terveys- ja teknologia-ala kuuluvat meille tuttuihin toimialoihin, ja osaamme pukea viestinne muotoon, jossa faktat pysyvät ja asia käy ymmärrettäväksi suurellekin yleisölle.

Ota yhteyttä

Suuryrityksiltäkin puuttuu maakohtaisia sivustoja

Lääke- ja laitealan viestinnän haasteet eivät ole vieraita muuallakaan maailmassa, eivät edes suurimmissa yrityksissä.

Itsenäisten viestintätoimistojen globaali verkosto Worldcom Public Relations Group on selvittänyt 24 lääke- ja laitevalmistajan viestintää vuonna 2020. Sen mukaan maailmanlaajuisilta suuryhtiöiltäkin puuttuu maakohtaisia verkkosivustoja, jotka ovat olennaisia paikallisen liiketoiminnan kannalta. Worldcomin selvityksessä oli mukana 27 maata, ja keskimäärin eri terveysjäteillä oli 20 eri maassa omat verkkosivustot.

Suomi ei ollut mukana selvityksessä, mutta lähes kaikilla selvityksessä mukana olleilla yhtiöillä on toimintoja Suomessa ja suomenkielinen sivusto. Keskimääräistä parempi tilanne voi selittyä sillä, että maamme on pitkällä digitalisaatiossa, ja asiantuntijat ja hankintapäätöksistä vastaavat edellyttävät löytävänsä verkosta sisältöjä.

Maakohtaiset blogitekstit hyötykäyttöön

Worldcomin selvityksen mukaan lähes kaikki selvityksessä mukana olleet yritykset hyödyntävät sisältömarkkinoinnissaan blogien voimaa, mutta ne ovat pääsääntöisesti maailmanlaajuisia. Maakohtaisten blogitekstien hyödyntäminen on harvinaisempaa: terveysjätit julkaisivat palveluita tai tuotteita käsitteleviä blogitekstejä keskimäärin 5,8 maassa tutkituista 27:stä.

Sosiaalisen median kanavia hyödynnettiin etenkin globaalisti, ja kanavat olivat käytössä tässä yleisyysjärjestyksessä: Facebook, Twitter, Youtube, LinkedIn ja Instagram. Facebookia ja Twitteriä hyödynsi noin kolmannes, Youtubea ja LinkedIniä noin viidennes ja Instagramia noin 16 prosenttia.

Taustaa – Medita kuuluu Worldcomiin

Worldcomin selvityksessä olivat mukana seuraavat yhtiöt: Abbot, AbbVie, Amgen, Astellas Pharma, Astra Zeneca, Baxter International, Bayer, Biogen Idec, Boehringer Ingelheim, Bristol-Myers Squib, Eli Lilly, Gilead Sciences, GlaxoSmithKline, Johnson and Johnson, Merck, MSD, Mylan, Novartis, Novo Nordisk, Pfizer, Roche, Sanofi, Takeda ja Teva Pharmaceutical.

Medita on osa Worldcom-ryhmittymää ja tarjoaa palveluja sekä kotimaassa tapahtuvaan että kansainväliseen viestintään.

Tutustu tarkemmin Worldcomin The 2020 Digital Health Monitor -selvityksen tuloksiin (74 sivua) ja lataa raportti jättämällä yhteystietosi.

Lataa raportti täältä

Kirjoittanut: Saga Wiklund, Sisältöstrategi, erikoisalat terveys ja teknologia
Kuva: Pixabay
Julkaistu: 16.04.2021

Avainsanat: