Sosiaalisen median julkaisukalenteri on yksi niitä työkaluja, jonka kerran käyttöön otettuaan ihmettelee miten ihmeessä tuli sitä ennen toimeen. Nimensä mukaisesti kalenteri pitää aina ajan tasalla, kun yhdellä vilkaisulla näkee missä mennään. Vanha kansanviisaus ”hyvin suunniteltu on puoliksi tehty” pätee tässäkin, sillä kalenteri säästää sekä julkaisemiseen että julkaisujen suunnitteluun käytettävää aikaa. Kun kaikki tulevat ja aiemmat julkaisut löytyvät helposti samasta paikasta, jokainen voi milloin tahansa nopeasti varmistaa, että somestrategiaa toteutetaan valituilla kanavilla. 

Muistilista julkaisukalenterin suunnitteluun 

Suunnittelussa kannattaa lähteä liikkeelle siitä missä kaikessa viestinnän suunnittelussa eli organisaation strategiaa tukevasta sisällöstä. Ota huomioon ainakin

  • ydin- ja avainviestit
  • kohdeyleisön kiinnostuksen kohteet ja oletetut odotukset
  • teemat (toimiala, sesongit, strategiset tavoitteet, tapahtumat, kampanjat, lanseeraukset, tuotteet ja palvelut, tärkeät vuosipäivät…)
  • suunnitellut postaukset ja spontaanit tilannepostaukset 
  • omien lisäksi re-postaukset (esim. kumppanit, asiantuntijat) vahvistavat asiantuntijuutta ja voivat myös viihdyttää

Kalenterin kokoamisessa yksinkertaisin työkalu on vanha kunnon excel, josta julkaistavat materiaalit on helppo kopioida esimerkiksi johonkin markkinoinnin automaatiojärjestelmään tai julkaisuhallintajärjestelmään.

  • avaa jokaiselle kuukaudelle ja kanavalle oma välilehti
  • lisää julkaisupäivät ja päivien kohdalle suunniteltu teksti tai tekstiaihio, linkki kuvituskuvaan tai videoon ja linkki sisällöstä enemmän kertovaan tiedostoon mieluiten omilla sivuillasi
  • strategiset teemat voi lisätä vaikka värikoodattuina sivun ylälaitaan, josta ne on kätevä kopioida kunkin postauksen kohdalle ja nähdä kokonaiskuvassa, tarvitaanko jonkin tyyppistä sisältöä lisää vai vähemmän
  • lisää sarakkeita tarpeen mukaan esim. Huomioitavia asioita, Markkinointibudjetti

Sosiaalisen median julkaisukalenterin mallipohja

Vinkkejä

  • hyödynnä aiempia postauksia esim. muokkaamalla samalta ajanjaksolta vuodenaikojen tai sesongin mukaan
  • Instagram-postauksissa ei voi jakaa linkkejä, joten profiilin esittelyosaan kannattaa liittää linkit kokoava työkalu esim. Linktree
  • Facebook- ja Instagram-postauksia voi tehdä suoraan Facebookin omasta julkaisujärjestelmästä, jos käytössä ei ole strategisempia työkaluja, kuten markkinoinnin automaatiojärjestelmiä ja  julkaisuhallintajärjestelmiä
  • me käytämme HubSpotia, joka tarjoaa myös maksuttoman somekalenteripohjan suunnittelun tueksi 
  • muista aina myös markkinointi postausten tukena 

Huomioi kanavien erilaisuus

Sama viesti tai kuvituskuva ei toimi jokaisessa kanavassa, koska sekä kanavien omissa ohjeistuksissa että tavoiteltavissa yleisöissä on eroja. Lisäksi kuvakoot ja videoiden pituudet vaihtelevat, ja esimerkiksi Twitterissä tekstin pituus on tiukasti määritelty.

Myös julkaisutiheyttä suunnitellessa kannattaa erot ottaa huomioon. Twitterissä uutisvirta on niin nopea, että samaa päivitystä on järkevää toistaa tiheästi eri viikonpäivinä ja kellonaikoina sisältöä hieman varioiden. Facebookissa ja LinkedInissä uutisvirta on maltillisempi, Instagramissa siltä väliltä. Kanavan lisäksi oma ja tavoiteltu yleisö määrittelee pitkälle sen, miten usein on mielekästä julkaista säilyttäen yleisön kiinnostus, mutta kuitenkin spämmäämättä.

Säännöllisyys helpottaa suunnittelua

Ja tekee siitä myös tehokkaampaa! Kun varaa kalenterista kerran viikossa aikaa, jolloin työstää tulevan viikon sisältöaihiot valmiiksi ja ajastaa ne sekä lisää aihiot kalenteriin sitä mukaa, kun uusia viestittäviä nousee esiin, suunnitteluun ja toteutukseen menee huomattavasti vähemmän aikaa.  Jos tämän kaiken voi tehdä kollegan kanssa sparraillen, aikaa säästyy vielä enemmän.  

Kesälomia varten suunnittelu ja ajastukset kannattaa tehdä yhdessä kertaurakalla etukäteen, niin tietää, että lomallakin homma toimii eikä kollegoita tarvitse briiffata somekanavien hoitoon. Spontaaneille postauksille kannattaa myös antaa tilaa. Jos vaikka toimistokoira tulee vierailulle, kuva karvaisesta työkaverista voi olla päivän piristys ja viikon suosituin postaus.

Ja lopuksi: kokeile rohkeasti erilaisia ja erityyppisiä sisältöjä, vain testaamalla löydät ne juuri teille parhaat ja toimivimmat!

Seuraavassa someaiheisessa blogissamme kollegani Heidi antaa vinkkejä sisällön markkinointiin.

 

Kirjoittanut: Tea Lindroos

Kuvat: Medita

Julkaistu: 28.3.2023

Meditan sosiaalisen median palveluista tukea työhön

Liity Meditan uutiskirjeen tilaajaksi tästä