X

Heräsikö uteliaisuus?

Poikkea toimistollamme Helsingissä tai Jyväskylässä. Tai ota meihin yhteyttä sinulle sopivalla tavalla.

hbspt.forms.create({ region: "na1", portalId: "2009444", formId: "b15c086a-528f-4899-b8cd-84a64fa76e56" });

Worldcom PR Group ennustaa tulevan vuoden suurimpia trendejä. Kumppanimme eri maista kertovat, mitä viestinnän ja markkinoinnin maailmassa pitää ottaa erityisesti huomioon vuonna 2023. Viestinnän ja markkinoinnin ammattilaiset nimeävät esimerkiksi tekoälyn ja digitaalisen viestinnän uhat ja mahdollisuudet, tasa-arvon, ESG:n ja työnantajakuvan erityisen tärkeinä viestinnällisinä trendeinä tälle vuodelle. 

Meditan puolesta oman ennusteensa jakoi kumppaneillemme viestintäasiantuntijamme Tea, joka korosti medialukutaidon tärkeyttä ja asioiden kokonaiskuvan selvittämistä: 

Selkeä, oikea ja oikea-aikainen viestintä on yksi arvokkaimmista panostuksista, joita jokainen meistä voi tehdä luottamuksen rakentamiseksi nyt ja tulevaisuudessa. – Tea Lindroos, Viestintätoimisto Medita

Kuuntele somekanavia ja pidä huoli tietoturvasta

Organisaatioiden tulee hallita digitaalinen viestintä ja sen kanavat. Perinteisen mediaseurannan lisäksi tulisi kuunnella tarkalla korvalla, mitä organisaatiosta puhutaan sosiaalisessa mediassa, muistuttaa PR-ammattilainen Unkarista. Toisaalta organisaatioiden pitää myös arvioida, mitä riskejä sosiaalisen median alustoilla läsnäolosta voi aiheutua. Amerikkalainen kollegamme huomauttaa, että yritykset kaikkoavat Twitteristä, koska pelkäävät oman sisältönsä näkyvän samaan aikaan kyseenalaisen sisällön kanssa. Tällä viikolla Helsingin Sanomat uutisoi THL:n jättävän Twitterin

Espanjalainen viestinnän asiantuntija kirjoittaa digitaalisesta turvallisuudesta näin:

Kyberrikollisuus, virtuaalimaailmat, deep fake -videot, digitaalinen yksityisyys… Raja todellisen ja virtuaalisen elämämme välillä on hämärtynyt. Ennustetaan, että vuonna 2023 kyberrikollisuus ei ainoastaan jatka kasvuaan, vaan saa entistä hienostuneempia muotoja, joita vastaan on vaikea taistella. Organisaatioilla on velvollisuus kouluttaa sidosryhmiään siinä, miten kasvavia uhkia vastaan suojaudutaan. – Joel Márquez, LF Channel

Kyberturvallisuus koostuu monesta asiasta.

Tasa-arvon pitää olla tekoja

Worldcomin asiantuntijat ovat yksimielisiä korostaessaan monimuotoisuuden, tasa-arvon ja inklusiivisuuden (DEI) sisällyttämistä kaikkeen organisaation toimintaan ja viestintään. Aitous ja läpinäkyvyys eivät ole enää erottautumistekijöitä, vaan välttämättömyyksiä. 

Espanjalainen kollegamme toteaa, että vastuullisuusasioiden jättäminen huomiotta voi maksaa organisaatioille sidosryhmien luottamuksen:

Ihmiset välittävät planeetan tulevaisuudesta, ympäristöstä ja yhteiskunnasta, jossa elämme. Vuosi 2023 laittaa testiin sen, kuinka sitoutuneita organisaatiot ovat sosiaalisen vastuullisuuden kysymyksiin. Sidosryhmät vaativat sitoutuneisuuden lisäksi todellisia tekoja. Organisaatiot, jotka eivät ota tätä huomioon, tuhlaavat liiketoimintamahdollisuuksia. Lyhyen aikavälin liiketoimintastrategiat mahdollisen laman edessä eivät saa jättää varjoonsa pitkän aikavälin vaikutuksiamme yhteiskuntaan. – Imma Folch, LF Channel

Tsekkiläinen viestinnän asiantuntija muistuttaa, että tasa-arvokysymykset eivät ole uusia:

Suurin osa maailmanlaajuisista organisaatioista on jo sisällyttänyt tasa-arvoasiat rakenteisiinsa ja toimintatapoihinsa. Vuonna 2023 fiksut brändit muokkaavat lähestymistapaansa niin, että tasa-arvo ja inklusiivisuus eivät ole vain yksittäinen toteutus, vaan tukeva pilari pitkäaikaiselle viestintästrategialle. – Patrik Schober, PRAM Consulting

Tutustu vastuullisuusaiheiseen sisältöömme täällä

Hyvinvoiva henkilöstö nostaa yrityksen tuottavuutta

Taloudellisen tilanteen heikentyessä ja suuren irtisanoutumisaallon (The Great Resignation) aikana organisaatioiden tulee kiinnittää huomiota niin sisäiseen viestintäänsä kuin omaan työnantajabrändiinsä. Huolestuttavina aikoina selkeästä viestinnästä työntekijöille ja muille tärkeille sidosryhmille tulee pitää erityisen hyvää huolta. Sekä säännöllisten etäyhteyksien että kasvokkain tapaamisten avulla luodaan luottamusta. 

Worldcomin asiantuntija Isosta-Britanniasta sanoo, että tänä vuonna mitataan se, keskittyvätkö organisaatiot henkilöstöönsä vai tuottavuuteen: 

Todellisuus on, että ei tarvitse tehdä mustavalkoista päätöstä siitä, valitaanko tuotto vai ihmiset. Ne eivät sulje toisiaan pois. Itse asiassa uuden ajan johtajat tunnistavat, että organisaatiot, jotka toimivat ihmiset edellä, suoriutuvat muita paremmin. Nämä johtajat näyttävät vuonna 2023 esimerkkiä siitä, miten merkityksellinen tuottavuus lisää arvoa yritykselle ja tekee hyvää planeetalle pitkällä aikavälillä. – Crispin Manners, Onva Consulting, Inspiring Workplaces

Voit tutustua koko ennusteeseen englanninkielisenä lataamalla pdf:n (yhteystietojen antaminen vaaditaan):

Koko ennusteeseen tästä

Julkaistu: 17.1.2023

Kuvat: Pixabay, 123RF