Suomen yhteisömanageripäivä CMADFI 2020 on taas hieno esimerkki joukkoistamisen voimasta. Tapahtuma järjestetään vapaaehtoisvoimin ja yhteistyökumppaneiden tuella jo yhdeksännen kerran tammikuun neljäntenä maanantaina 27.1.2020.

Paikkana on Helsingin yliopiston Tiedekulma. Yliopiston viestintä on myös osallistunut aktiivisesti ohjelman valmisteluun.

Yhteisömanagerit kohtasivat CMADFI 2019 -tapahtumassa. Medita oli mukana kahvituntisponsorina ja isolla tiimillä.
Yhteisömanagerit kohtasivat CMADFI 2019 -tapahtumassa. Medita oli mukana kahvituntisponsorina ja isolla tiimillä.

Someasiantuntija ja -kouluttaja Johanna Janhosen aloitteesta vuodesta 2001 useilla eri paikkakunnilla toteutettu koulutus- ja verkostoitumistilaisuus on edelleen osanottajille maksuton, päivän tarjoiluja lukuunottamatta. Matala kynnys on tarjonnut kasvavalle organisaatioiden viestinnän, vuorovaikutuksen ja maineenhallinnan ammattikunnalle yhteisen tilaisuuden käsitellä kokemuksia, kysymyksiä ja ratkaisuja kiinnostavien esimerkkitapausten, tutkijoiden ja vertaisten avulla

– Tuomme aina lavalle uusia ihmisiä, joilla on oikeasti asiaa. Törmäytämme toisiinsa tutkijoita ja oppilaitosten, eri organisaatioiden ja yritysten ihmisiä, jotka ehkä muuten eivät koskaan kohtaisi, Janhonen sanoo.

Paikat varattiin loppuun päivässä

Tapahtuman merkityksestä verkkoyhteisöjen ja somen ammattilaisille kertoo, että seuraavan CMADFI-päivän parisataa paikkaa varattiin loppuun päivässä heti ilmoittautumisen avauduttua. Osanottajia odottaa ajankohtainen ohjelma, jonka aiheet on koottu verkkokyselyllä. Viime vuosien kestoaiheita ovat visuaalisuus sekä somealustoilla tapahtuvan vuorovaikutuksen mittaaminen ja analytiikka. Tällä kertaa esillä ovat lisäksi muun muassa somenhallinnan työkalut, joista kertovat niiden käyttäjät.

– Ensimmäistä kertaa nousi haasteena esiin nuorten tavoittaminen sosiaalisessa mediassa. Uutena aiheena ovat myös podcastit, Johanna Janhonen mainitsee.

Medita osallistuu viidettä kertaa CMADFI-tapahtumaan niin sanottuna kahvituntisponsorina.

– Olemme pienellä joukkueella mukana ammatillisesta mielenkiinnosta, toimitusjohtaja Tiinu Wuolio toteaa. – On myös tuotekehityksen näkökulmasta kiinnostavaa nähdä, miten uusia teknologioita ennakkoluulottomasti testaava Johanna johtaa tapahtuman kehitystyötä verkkopalavereissa ja somessa.

Jatkuvasti kehittyvää somekulttuuria ja työtapoja tarkasteleva täysipainoinen koulutuspäivä on meillä myös koulutussuunnitelman mukaista lisäkoulutusta henkilöstölle. Tällä kaudella esimerkiksi kokeillaan osallistamisen tukena Innoduel-työkalua.

Lisätietoa

Julkaistu: 28.11.2019

Avainsanat: