Suomalaiset yhteisömanagerit ja sosiaalisen median ammattilaiset kokoontuivat tammikuussa jo 12. kerran verkostoitumaan, jakamaan osaamistaan ja oppimaan CMADFI 2023 -päivään. Muutaman vuoden tauon jälkeen tapahtuma päästiin toteuttamaan paitsi livestriiminä myös kasvotusten Jyväskylän Crazy Townissa. Medita oli mukana 7. kerran, tällä kertaa yhtenä pääsponsoreista. Tässä kokemuksiamme ja nostojamme inspiroivasta asiantuntijapäivästä. 

Vaikuttajamarkkinointia vastuullisesti – verkkotyrkyttäjästä vaikuttajaksi

Törmäsin termiin ”nettityrkyttäjä” eräässä somekeskustelussa. Se sai minut pohtimaan miksi vaikuttajien ammattikunta ja vaikuttajamarkkinointi nähdään joissain yhteyksissä vain tyrkyttämisenä ja piilovaikuttamisena. Miten tehdä vastuullista vaikuttajayhteistyötä, joka vahvistaa positiivista mielikuvaa sekä vaikuttajasta että toimeksiantajasta, ja molempien motiiveista? Ilmoittauduin samasta aiheesta yhdeksi CMAD-tapahtuman välitunnin vetäjistä, ja jaan tässä kokemastani koosteen.

Pelisäännöt selviksi yhdessä

Kaikissa yhteistyösuhteissa tärkein rakennusaine on luottamus. Pelisäännöistä on tärkeää sopia ennen yhteistyön aloittamista ja tehdä yhteistyöstä mahdollisimman avointa ja läpinäkyvää: miksi siihen on lähdetty ja mikä on tavoitteena. Selkeät pelisäännöt suojelevat molempia osapuolia ja lisäävät luottamusta. Kaikki julkaisut tulee merkitä niin selkeästi kaupalliseksi yhteistyöksi, ettei se jää missään tilanteessa epäselväksi.

Kun pelisäännöt on sovittu, voi antaa ammattilaiselle sen puitteissa vapaat kädet tehdä mitä hän tietää yleisöään ja kohderyhmiään ajatellen parhaaksi. Jos postaus sisältää  teknistä tietoa, on hyvä sopia faktojen tarkistamisesta ennen julkaisua. Onhan vaikuttajankin oma etu, ettei hän jaa virheellistä tietoa, joka vähentäisi hänen uskottavuuttaan seuraajiensa silmissä. Jos vaikuttajalla ja toimeksiantajalla ei näytä olevan mitään selkeää yhteyttä, se herättää helposti epäilyksiä aitoudesta. Parhaimmillaan vaikuttaja käyttäisi juuri kyseisiä tuotteita ja palveluita muutenkin arkielämässään, ilman korvausta.

Vaikuttavimmat tulokset syntyvät vastuullisin keinoin 

Lopputuloksena jokainen markkinoija odottaa myyntituloksia, mutta keinot joilla tavoitteeseen pyritään, ovat valittavissa. Kun keinot ovat vastuullisia, brändin hyvä maine vahvistuu ja tukee myös vaikuttajan henkilöbrändiä. Aina kaikki eettiset ohjeet eivät ole vaikuttajalle tai markkinoijallekaan tuttuja. Viime syksynä olin tilaisuudessa, jossa Mainonnan eettisen neuvoston puheenjohtaja kertoi, että yllättävän usein huomautuksen saajan vastaus on ettei hänellä ollut tietoa, on uusi alalla ja otti vain mallia jostain toisesta vaikuttajasta. 

Vaikuttajien kanssa yhteistöitä tehdessäni näistä on muodostunut minun kolme tärkeintä kulmakiveäni:

  1. yhteistyön tulee olla avointa, aitoa ja läpinäkyvää
  2. erilaisia yhteistyömahdollisuuksia kannattaa ideoida rohkeasti yhdessä vaikuttajan kanssa
  3. yhdessä laaditut selkeät pelisäännöt suojaavat ja auttavat molempia 

Linkkejä luotettaviin ohjeistuksiin:

VEN: Viestinnän eettiset ohjeet

Kuluttajavirasto: Vaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa

PING Ethics: sisällöntuottajien ja organisaatioiden eettinen koodisto

Keskuskauppakamari: Mainonnan eettinen neuvosto

Verohallinnon sivut sometoimijoille

Kirjoittanut: Tea Lindroos

Uusia ideoita vuorovaikutteisista työpajoista

Kun minulle tarjoutui mahdollisuus osallistua CMADiin, olin heti innolla mukana. Osallistuin tapahtumaan ensimmäistä kertaa tänä vuonna. Yhteisömanagereiden teemapäivä pidettiin tutussa paikassa Jyväskylän Crazy Townilla, joten osallistuin siihen livenä paikan päällä. Päivä alkoi kiireettömästi aamupalalla ja kahvilla ennen virallisen tapahtuman avausta ja ensimmäisiä puheenvuoroja.

Liian vaikea viesti menee ohi

Aamupäivän aikana pidettiin kuusi puheenvuoroa, joista erityisesti jäi mieleen Marjo Rönnkvistin puheenvuoro “Näennäissuomesta tolkulliseen viestintään”. Näennäissuomella Rönnkvist tarkoittaa kaikkea sitä liibalaabaa, jonka osalta viestin sisältö jää epäselväksi vastaanottajalle. Pidin hänen tavastaan ottaa sarkastisesti kantaa esimerkiksi laki- ja viranomaisteksteihin, jotka monesti vilisevät ammattijargonia, josta tavallinen kansalainen ei ymmärrä puoliakaan. Tämän perusteella voidaan kiteyttää, että “ jos viesti on liian vaikea, se menee ohi”. Rönnkvistin mukaan ratkaisu tähän on tolkullinen viestintä. Viestitään siis selkeästi ja kohderyhmän näkökulmasta. 

Crazy Townin Mikko Markkasen esityksestä tarttui ajatus siitä, että työyhteisöt ovat tulevaisuuden yliopistoja. Kun itsekin työskentelen yhteisöllisessä työympäristössä, on ympärillä suuri määrä eri alojen asiantuntijoita, joilla jokaisella on oma osaamisensa. Tässä on valtava potentiaali kartuttaa uusia oppeja sekä vastavuoroisesti jakaa osaamista yhteisön jäsenten kesken. Ja mikä parasta, ei tarvitse lähteä merta edemmäs kalaan, kun kaikki olemme saman katon alla. 

Spontaania sisältöä vai strategista suunnittelua

Iltapäivä sisälsi työpajatyöskentelyä pienryhmissä. Osallistuin kahteen työpajaan. Ensimmäisessä työpajassa pohdittiin, pitäisikö somepostailun olla strategista vai satunnaista. Vaikka somepostailussa strateginen ote on kannattavaa sekä laadukkaan sisällön että tulosten kannalta, myös spontaanille sisällölle on paikkansa. Esimerkiksi “kulissien takaa” jaettu sisältö on monesti yllättävää, mikä pitää kohderyhmän mielenkiinnon yllä. Tämä tekee sisällöstä myös aidompaa. 

Toisen työpajan aiheena oli ajatusten ja ideoiden jakaminen sisältökalenteriin. Sisältökalentereita voi olla monenlaisia. Toisille se tarkoittaa yksinkertaista excel-tiedostoa muutamine sarakkeineen ja riveineen, kun taas toisille se voi olla jokin monipuolinen kokonaisuus sisältäen kaiken mahdollisen. Tässäkin pätee tuttu sanonta: kukin tyylillään. Lisäksi keskustelussa nousi esille teemoittelu. Sisältöaiheiden keksiminen voi olla toisinaan haastavaa, joten eri teemat auttavat luomaan uutta sisältöä. Myös sisältöjen päivittäminen pienillä muutoksilla on tehokasta, jolloin saadaan helposti luotua vanhasta uutta. Siispä kierrätys kunniaan!

Kirjoittanut: Heidi Käsmä 

Täältä löydät CMAD-päivän kaikki esitykset

Julkaistu: 28.02.2023

Liity Meditan uutiskirjeen tilaajaksi tästä