Kansainvälisten yritysjohtajien luottamus tulevaan on laskenut jyrkästi tänä vuonna, kertoo nyt toista kertaa julkaistu, itsenäisten viestintä- ja PR-toimistojen Worldcom Public Relations Groupin teettämä tutkimus. Lähes 60 000 toimitusjohtajan, sisäisen tarkastajan ja markkinointijohtajan tuottaman verkkosisällön analysointi tekoälyn avulla osoittaa yli viidenneksen laskua yleisessä luottamuksessa. Pudotukset ovat olleet jyrkimmät Yhdysvalloissa (51%) ja Kiinassa (21%). Japani sen sijaan on noussut luottamusindeksin viimeiseltä sijalta ensimmäiseksi (+74 prosenttia).

– Maailmanlaajuisesti suuret epävarmuustekijät, kuten keskustelu Yhdysvaltojen ja Kiinan kauppasodista näyttävät heikentävän luottamusta tulevaan, sanoo Worldcom Public Relations Groupin hallituksen puheenjohtaja Roger Hurni.

– Vuonna 2018 julkaistun luottamusindeksimme jälkeen johtajat ovat kohdanneet myös Brexitin, Hongkongin mielenosoitukset, ilmaston lämpenemisen vakavuuden sekä nälänhädän ja tuhkarokon kaltaisten sairauksien uusiutumisen. Tämä yhdistelmä saattaa selittää, miksi luottamus on laskenut niin dramaattisesti viimeisen vuoden aikana, Hurni arvioi.

Analyysin kohteena johtajien julkiset somesisällöt

Worldcom Confidence Index 2019
Yritysjohtajien luottamus tulevaan laski Yhdysvalloissa 51 prosenttia, Kiinassa 21 prosenttia. Tutkimustulokset koottiin lähes 60 000 liikkeenjohdon avainhenkilön omista somesisällöistä uuden tekoälymenetelmän avulla.

Worldcomin tutkimuksen on toteuttanut riippumaton tutkimusyhtiö Advanced Symbolics, joka käyttää tekoälyä sosiaalisen median julkisten sisältöjen seuraamiseen ja tulkintaan. 

–  Seurasimme tekoälymenetelmällä lähes 60 000 yritysjohtajan otosta 15 eri maasta, mikä on huomattava lisäys tutkimuksen kattavuuteen, toteaa Advanced Symbolicsin toimitusjohtaja Erin Kelly.

Raportissa tarkastellaan myös, miten tärkeinä tiettyjen yleisöjen tavoittamista organisaatioissa pidetään sekä ylimmän johdon uskoa mahdollisuuksiinsa tavoittaa näitä yleisöjä. Vuonna 2018 toimitusjohtajia huolestutti eniten asiakkaiden tavoittaminen. Tänä vuonna eniten huolta on herättänyt vaikuttajien tavoittaminen. Toimitusjohtajien luottamus vaikuttajien tavoittamiseen on kuitenkin edelleen melko heikko. Sen sijaan johtajat luottavat kykyynsä tavoittaa osakkeenomistajia, asiakkaita, toimittajia ja virkamiehiä.

– Ehkä johtajat kokevat tarvitsevansa vaikuttajien tukea selviytyäkseen meneillään olevasta epävarmuuden ajasta, Roger Hurni päättelee. 

Osaamisen päivittäminen tärkeää työntekijöiden sitouttamisessa

Toinen ylimmän johdon iso haaste on henkilöstön pysyvyys. Johtajilla ei ole kovaa luottamusta kykyynsä pitää avainosaajia talossa. Iso-Britannia ja Yhdysvallat sijoittuvat tässä aihepiirissä viimeisiksi. Tämä tosin on vain yksi viidestä työntekijöihin liittyvästä aiheesta, jotka sisältyvät kuuteen maailmanlaajuisesti puhuttavimpaan kysymykseen.  

Johtajien selvästi eniten käsittelemä aihe on työntekijöiden ammatillisen osaamisen päivittäminen ja kehittäminen, missä Iso-Britannia sai huonoimmat pisteet ja Japani parhaat. Osaamisen kehittäminen on yksi monista osa-alueista, joita johtajat tarkastelevat etenkin sitouttaakseen työntekijöitä.

– Kuten viime vuonnakin, toimitusjohtajia valvottaa öisin huippuosaajien säilyttäminen. Nyt he haluavat myös varmistaa, että työntekijöillä on oikeat taidot kehittyvässä ja eteenpåin pyrkivässä työpaikassa, Hurni sanoo. 

– Raportista käy myös selvästi ilmi, että työsuhde-etujen on oltava osa säilyttämis- ja houkuttelustrategiaa.

10 tärkeintä havaintoa johtajien huolenaiheista

Worldcom Confidence Index nostaa esiin teemoja 23 aihealueelta kuudesta kohdeyleisöstä. 10 tärkeintä havaintoa voit nähdä tällä tiiviillä videolla tai lukea tästä: 

  1. Luottamusasteen romahdus – laskua 21 prosenttia
  • Suurin laskija Yhdysvallat (51 prosenttia), suurin nousija Japani
  1. Vaikuttajat ovat nousseet yritysjohdon tärkeimmäksi tavoitettavaksi yleisöksi, mutta heidän saavuttamistaan mittaava luottamusindeksilukema on toiseksi alhaisin
  • Luottamus mediaan ja median vaikutukseen heikkoa 
  1. Henkilöstöön liittyvät aiheet hallitsevat johtajien asialistaa

Eniten keskustelua herättävä aihe on ammattitaidon päivittäminen ja kehittäminen 

  • Viisi kuudesta tärkeimmästä puheenaiheesta liittyy henkilöstöön
  • Kaikista yleisöistä työntekijöitä käsittelevä luottamusindeksi on alhaisin
  1. Johtajat ovat huolissaan yrityskuvasta ​​ja brändin maineesta ​​sekä kyvystään suojata sitä kriisitilanteissa
  2. Globaalit kauppasopimukset ja tullit heikentävät luottamusta tulevaan
  3. Luottamus asiakastyytyväisyyden ylläpitämiseen heikkenee, etenkin Yhdysvalloissa, mutta on edelleen korkeammalla tasolla kuin muut liiketoimintaan liittyvät aiheet
  4. Tulokset osoittavat, että koko väestöön vaikuttavat tapahtumat, kuten ilmaston lämpeneminen, aiheuttavat johtajissa hyvin erilaisia ​​reaktioita
  5. Hallitus ja lainsäätäjät saavat entistä enemmän huomiota ja henkilömuutokset herättävät huolta
  6. Merkittävä muutos asenteessa poliittisten johtajien viestintätapojen vaikutuksiin sosiaalisessa mediassa
  7. Kyberrikollisuus ei ole enää maailmanlaajuinen huolenaihe, mutta suuri aihe Etelä-Amerikan yritysjohtajille

Tutkimusmenetelmä

Tutkimus voitiin toteuttaa tässä mittakaavassa ja yhdeksällä eri kielellä käyttämällä uutta tekoälyä hyödyntävää menetelmää. Tutkimusyhtiö Advanced Symbolics Inc (ASI) on kehittänyt patentoidun menetelmän kootakseen edustavia otoksia ja analysoidakseen niihin liittyvää dataa.  

– Valitsimme ASIn lähestymistavan, koska se on osoittautunut hämmästyttävän tarkaksi. He olivat ainoa tutkimusyritys, joka ennusti tekoälytyökalunsa avulla tarkasti Kanadan lokakuun vaalien tulokset. Aiomme hyödyntää nyt tehtyä tutkimusta jatkossa, Roger Hurni sanoo.

Suomessa Worldcom Public Relations Groupia on vuodesta 2010 edustanut Medita Communication.

Koko raportti ja lisätiedot medialle ladattavissa englanninkielisenä täällä: https://worldcomgroup.com/confidence-index/2019/

 

Worldcom Public Relations Group

Worldcom Public Relations Group on maailman johtava itsenäisten viestintä- ja PR-yritysten yhteenlittymä. Organisaatiolla on 143 toimistoa, jotka työllistävät noin 2000 työntekijää 115 kaupungissa kuudessa maanosassa. Worldcom-kumppaneiden yhteenlaskettu liikevaihto oli viime vuonna 288 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria 3 034 asiakkaalta. Yhteenliittymä perustettiin 1988, jotta vahvimmat ja osaavimmat itsenäiset toimistot voisivat innostaa sidosryhmiään tuottamaan asiakkaidensa tarpeisiin välittömiä ja kestäviä tuloksia maailmanlaajuisesti. 

Worldcomin partneritoimistot mahdollistavat omilla markkinoillaan asiakkaille yhteydet tärkeimpiin tavoittelemiinsa yleisöihin sekä asiantuntijoihin, jotka pystyvät ratkomaan haastavia ongelmia. Näin strategiat ja kampanjat tuottavat välittömiä tuloksia ja johtavat kestäviin käytännön toimiin. Partneritoimistot palvelevat kansallisia, kansainvälisiä ja monikansallisia asiakkaita säilyttäen samalla itsenäisen toimijan joustavuuden ja asiakaskeskeisyyden. Worldcomin kautta asiakkaat saavat pitkälle vietyä viestintäosaamista ammattilaisilta, jotka ymmärtävät asiakkaansa toimialueen kielen, kulttuurin ja tavat. Lisätietoja Worldcomista www.worldcomgroup.com tai p. 1-800-955-9675.

Seuraa Worldcom Groupia Facebookissa ja LinkedInissä.

Yhteyshenkilö: Todd Lynch, (904) 233-0123, marketing@worldcomgroup.com

Suomessa Worldcomia edustaa Medita Communication Oy,
toimitusjohtaja, managing partner
Tiinu Wuolio, tiinu.wuolio@medita.fi
040 830 1821
tiinu.wuolio@medita.fi

 

Leave a comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *