Viestintäalan kehitys jatkuu ICCO:n raportin mukaan vahvana. Sosiaalisen median yhteisöjen hallinta sekä digitaalinen viestintä korostuvat niin globaaleissa kuin Länsi-Euroopan alueellisissa vastauksissa.

World PR Report 2018-2019 julkaistu – näihin viestinnässä satsataan ensi vuonna

PR- ja viestintäalan globaali järjestö International Communications Consultancy Organisation (ICCO) julkaisee vuosittain raportin alan näkymistä. Tulokset perustuvat 66 eri maan viestintätoimistojen päättäjien vastauksiin. Ne esitellään raportissa sekä globaalina yhteenvetona että aluekohtaisesti.

Viime vuosien ailahtelut eri puolilla maailmaa eivät vaikuta horjuttaneen viestinnän merkitystä, vaan jopa päinvastoin. Viestintäalan menestys ja jatkuva vahva kehitys nousevat esiin ICCO:n johtavan asiantuntijan Francis Inghamin esipuheessa. Tämä näkyy viestinnän ammattilaisten optimistisena suhtautumisena tulevaan, jolle ICCO:n kvantitatiiviset mittarit viime vuosilta antavat hänen mukaansa myös tukea. Optimismi on aiheellista.

Sosiaalisten yhteisöjen hallinta viestinnän kasvutrendi 2019

Sosiaalisen median yhteisöjen hallinta (Social media community management) oli ICCO:n raportin mukaan viestintäpalvelujen vahvin globaali kasvutrendi kuluneena vuonna. Ylipäätään digitaalisen viestinnän eri osa-alueet korostuvat tuloksissa.

Länsi-Euroopassa somemanageroinnin odotetaan myös kasvavan vuonna 2019 eniten. Alueen vastaajien mukaan viestintäpalvelujen TOP3-kasvualueet ensi vuodelle ovat:

  • sosiaalisen median yhteisöjen hallinta
  • mittaaminen ja analytiikka
  • digitaalisten palvelujen rakentaminen ja tuotanto.

Viestinnän asiantuntijat tarvitsevat laajaa osaamista jatkossakin. Tulevan vuosikymmenen aikana vastaajat uskovat alan ammattilaisten tarvitsevan yhä enemmän kriisiviestinnän, luovuuden ja jo mainitun someyhteisöjen ylläpitämisen taitoja. Viimeksi mainittuja voit muuten sparrailla esimerkiksi tammikuun CMAD-tapahtumassa, jossa mekin olemme mukana.

Tutustu ICCO:n tuloksiin lisää ja lataa raportti itsellesi täältä.

 

Haluatko pysyä kärryillä viestintätrendeistä?

Nostamme viestinnän ajankohtaiset ilmiöt ja käytännöt esiin Meditan uutiskirjeessä. Noin kymmenen kertaa vuodessa ilmestyvä uutiskirje auttaa pysymään ajan tasalla alan keskustelusta ja vähän meidänkin kuulumisista.

Tilaa uutiskirje!

Leave a comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *