Rekrytointiviestintä lähtee hakijan näkökulmasta

Rekrytointi on yksi liiketoiminnan kriittisimmistä osa-alueista. Yritys ei menesty ilman oikeita osaajia. Heidän tavoittamisekseen taas tarvitaan onnistunutta viestintää.

Jos perinteinen rekrytointi ei tuota haluttuja tuloksia, on tehtävä jotain uudella tavalla. Kilpailu hyvistä työntekijöistä kovenee, eivätkä parhaat osaajat useimmiten ole edes vapaana tai työnhaussa. Moni yritys pohtiikin, miten juuri näiden osaajien huomion saisi napattua.

Rekrytointiviestinnän tavoitteena on potentiaalisen hakijan kiinnostuksen herättäminen ja johdattaminen tyytyväiseksi työntekijäksi. Lähtökohdaksi on otettava hakijan näkökulma. Hakijakeskeisyyden pitää näkyä kaikissa toimenpiteissä systemaattisesti.

Hakijakokemusta voi parantaa markkinoinnista tutulla Inbound-ajattelulla. Pelkän työpaikkailmoittelun sijaan vuorovaikutusta rakennetaan pitkäjänteisesti eri hakijapersoonille myös silloin, kun akuuttia rekrytointitarvetta ei ole.

Tuloksellinen rekrytointiviestintä perustuu:

  • suunnitelmalliseen työnantajakuvan kehittämiseen kaikessa yrityksen ja sen henkilöstön viestinnässä
  • hakijan näkökulmasta kiinnostaviin sisältöihin ja vuorovaikutukseen oikeissa kanavissa
  • aktiiviseen osaajaverkoston ylläpitämiseen
  • tavoitteellisen ja mitattavan Inbound-ajattelun soveltamiseen.
Inbound-rekrytointiviestintä kuljettaa kohti hakemista
Kuva: Inbound-rekrytointiviestinnän tavoitteet hakijapolun eri vaiheissa

Rakenna oikeita osaajia houkutteleva työnantajakuva

Suunnitelmallisella rekrytointiviestinnällä voi rakentaa vetovoimaista työnantajakuvaa, lisätä tunnettuutta ja houkutella esiin sopivia osaajia. Odotusten hallinta on tärkeää niin työnantajalle kuin -hakijalle, jotta oikeat työt ja tekijät löytävät toisensa. Kohdennetun ja systemaattisen rekrytointiviestinnän tavoitteena on lisätä laadukkaiden hakijoiden määrää sekä sujuvoittaa hakuprosesseja.

Rekrytointiviestinnän palveluihimme kuuluvat:Meditan rekrytointiviestinnän palvelut

  • työnantajakuvan avainviestien kirkastaminen
  • rekrytointiviestinnän suunnitelma
  • sisältömarkkinointi ja rekrytointimarkkinoinnin kampanjat
  • henkilöstön valmennukset.

Kehittäminen alkaa työnantajakuvan avainviestien kirkastamisesta. Sen jälkeen määrittelemme yhdessä hakijapersoonat, tavoitteet ja mittarit. Tuotamme sisällöt, valitsemme toimivat kanavat, toteutamme kampanjat sekä seuraamme ja raportoimme tuloksista. 

Tarjoamme myös sparrausta ja valmennusta asiantuntijaviestintään sekä Inbound-ajattelun soveltamiseen rekrytointiviestinnässä. Voit valita koko palvelukokonaisuuden tai sen eri osia tarpeidesi mukaan.

Kiinnostuitko?

Autamme ja sparraamme yrityksiä rekrytointiviestinnän kehittämisessä. Jätä meille yhteystietosi, niin jutellaan aiheesta lisää. Voit myös tutustua tiimiimme ja ottaa yhteyttä suoraan keneen tahansa meistä.